Hoppa till sidinnehåll

Elevers delaktighet i sitt eget lärande

Publicerad:2008-11-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Artikel nummer 11 2008: Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplaner Syftet med artikeln är att beskriva hur samtal, social samvaro, stimuli och struktur bidrog till en medvetenhet hos eleverna om vilka kunskaper de skulle utveckla från läroplan och kursplaner. Detta resulterade i att eleverna till stor del bidrog med mål till sina egna utvecklingsplaner från år 4-6. Catharina Sahlén arbetar som lärare vid Älta skola, Nacka kommun, och undervisar från årskurs 1-6. Hon kvalitetscertifierar även skolor utifrån Qualis-modellen. Catharina hyser även ett stort intresse för skolutvecklingsfrågor och elevers delaktighet.E-post: catharina.sahlen@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6