Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Att lära med Skype

Publicerad:2012-04-04
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel nr 4 2011: Ett givande lärande med Skype. Ett klass- och ämnesövergripande projekt

Med hjälp av Skype formade Camilla Björkman och Mia Olsson undervisningen efter elevernas vardag. Entusiastiska elever som lyfte sin kunskapsnivå, blev resultatet av det klass- och ämnesövergripande projektet.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har alltid pratat om att hitta tillvägagångssätt i undervisningen som eleverna kan känna sig hemma i. På vår skola har vi 1:1-datorer. Vi ville få mer användning för dem och fler sätt att kommunicera. Vi ville också arbeta ämnesövergripande. Sedan tidigare visste vi att eleverna använder sig av Skype. Med artikeln vill vi förmedla ett arbetssätt där undervisningen kopplas ihop med elevernas vardag.

Vad handlar artikeln om?

– Vår vision var att få till ett bra arbetssätt som gynnar samarbete både lokalt och globalt. Vi började i liten skala där två klasser parades ihop, med 2-3 elever i varje grupp. De hade bara kontakt genom Skype, trots att de satt i klassrummen bredvid varandra. Det blev ett klass- och ämnesövergripande projekt inom geografi och fysik med tema luft och vatten.

Vad har ni sett för resultat?

– Det blev ett fantastiskt samarbete mellan klasserna, som sinsemellan var ganska olika, en med NO-profil och en med internationell profil. Eleverna hade olika perspektiv på arbetet och kunde ge och ta av varandra. Många elever vågade mer och hade lättare att uttrycka sig när de inte såg varandra. Eleverna fick ta mer ansvar för sitt arbete eftersom det syns vem som skriver vad.

– Detta är verkligen att möta eleverna i deras vardag. Att skajpa var redan innan projektet naturligt för dem. De har slutat mejla. På Skype kan de se om den andra är uppkopplad och bifoga filer som öppnas direkt. Därför var eleverna också så entusiastiska inför grupparbetet. Den som blev sjuk kopplade upp sig hemifrån. Det var inget som vi krävde, men de tyckte det var så roligt och ville vara delaktiga.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har fortfarande samma utgångspunkt i vår undervisning – att hitta delar i elevernas vardag att dra in i undervisningen. Några lärare har blivit intresserade och ställer frågor om projektet.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har haft en presentation av projektet där två elever fick vara uppkopplade via Skype hemifrån och berätta hur de upplevde grupparbetet och vad det gav för resultat för dem.

 

Camilla Björkman är utbildad 4-9 grundskollärare i Ma och NO/Tk och arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

E-post: camilla.bjorkman@nacka.se

Mia Olsson är utbildad 4-9 grundskollärare i SO och arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

E-post: mia.olsson@nacka.se

 

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev