Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Föräldrar saknar samtal kring skolfrånvaro

Publicerad:2015-01-29
Uppdaterad:2015-01-30
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 21 2014: ”Kanske bara prata med dem…” Ett utvecklingsarbete om hur skolan kan främja skolnärvaro

Lisa Norming och Loredana Ciambriello
Lisa Norming och Loredana Ciambriello är lärare i Nacka kommun.

Skolan är bra på att rapportera skolfrånvaro – men mindre bra på att prata med föräldrar och elever om varför eleven inte kommer till skolan. Det konstaterar pedagogerna Loredana Ciambriello och Lisa Norming på Björknässkolan i Nacka.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi arbetar som pedagoger på två olika resursskolor där vi ofta möter elever som av olika anledningar har långa och ihållande perioder av skolfrånvaro bakom sig. Vi ville undersöka hur elever och föräldrar uppfattar – och vad de tycker om – den ordinarie skolans insatser för elever som inte kommer till skolan.

Vad handlar artikeln om?

– Om vilka upplevelser elever och föräldrar har av den vanliga skolans arbete kring skolfrånvaro, både för att förebygga men också för att få tillbaka elever till skolan. Vi har genom enkäter frågat föräldrar med barn i årskurs 6 samt intervjuat barn i samma årskurs. Eleverna fick också svara på vad de trodde föranledde skolk.

Vilka resultat har ni sett?

– Många föräldrar vittnar om att de inte känner till skolans rutiner kring skolfrånvaro. Många pekade också på att skolan rapporterade frånvaron på olika sätt, genom sms eller skolplattformen, men att läraren därefter aldrig gjorde någon återkoppling om exempelvis varför eleven inte var i skolan.

– Våra resultat visar en brist på samtal och personlig kontakt mellan skola och föräldrar. Flera elever anger skolsvårigheter som en orsak till elevers frånvaro. De var också tydliga med att de tycker att läraren ska fråga eleven om orsakerna till frånvaron. Som en elev uttryckte det: ”Kanske bara prata med dem. Varför? Hur ska vi hjälpa dig?”

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har sett över våra rutiner och har en intention att förbättra informationsvägarna mellan skola och föräldrar. Vi har också utformat en föräldrarenkät liknande den vi gjorde i projektet. Själva har vi börjat delta i nätverk som diskuterar de här frågorna.

Hur för ni arbetet vidare på din arbetsplats?

– Vi har en förhoppning att kunna sprida våra resultat i olika forum för att öka medvetenheten om ämnet. Men vi försöker också synliggöra hur det ser ut på våra respektive arbetsplatser genom att lyfta frågor kring vårt eget förhållningssätt, hur våra relationer med föräldrar ser ut.

Susanne Sawander

Loredana Ciambriello är specialpedagog och lärare i samhällsorienterande ämnen i åk 4-9 och arbetar på Centrumskolan i Nacka.
E-post: loredana.ciambriello@nacka.se

Lisa Norming är lärare i samhällsorienterande ämnen i åk 4-9 och arbetar som lärare och förstelärare på Alphyddeskolan i Nacka.
E-post: lisa.norming@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev