Annons
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer
Artikel nummer 5 2016: Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön
Denna artikel beskriver ett projekt avsett att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön för elever och lärare i ämnet musik. Genom att arbeta med en mixer i musikundervisningen förbättrades elevernas resultat i musik och ljudmiljön blev betydligt acceptablare. På så sätt arbetade vi i linje med Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att skydda barns hörsel. Projektet omfattade även ett sätt att utveckla musikundervisningen utöver det traditionella.
Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan i ämnet musik, som är intresserade av att förnya sig och samtidigt arbeta för en bättre ljudmiljö i klassrummet.
Ulrica Roald är lärare i musik och musikterapi i åk 4-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka. Epost: ulrica.roald@nacka.se
Relaterade länkar
Stockholm
Biologi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka Åk 7–Vux
19–20 sep
Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan
Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info Fsk