Fritids bra miljö för språkutveckling

Artikel nr 13 2016: ”Nu sätter vi ord på det, ryggraden har flyttat till huvudet”: Kollegialt lärande och ett språkutvecklande förhållningssätt som beprövad erfarenhet i fritidshemsverksamheten

Fritidsverksamheten rymmer stora möjligheter för arbete med språkutveckling. Det framgår i ett utvecklingsarbete som fritidslärarna Åse Albin, Sofie Bengtsson, Liselott Bondesson, Eva Cronert, och Jessica Nilsson gjort tillsammans med Petra Magnusson, då lektor i Kristianstads kommun.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi hade en önskan redan från början att kunna bidra till den beprövade erfarenheten. Att skriva en utvecklingsartikel blev ett sätt att göra det.

 Vad handlar utvecklingsartikeln om?

– Det är en beskrivande artikel av ett tre terminer långt arbete som jag, Petra Magnusson, genomfört tillsammans mina fem medskribenter tillika fritidslärare på två fritidshem. Syftet var att genom kollegialt lärande knyta praktiken till vetenskaplig grund om språkutveckling, vilket var ett prioriterat mål i verksamheten. Utvecklingsartikeln beskriver hur fritidslärare kan arbeta med språkutveckling i det vardagliga arbetet genom att utgå från barnens egen verklighet, uppmuntra till språklig aktivitet samt genom att arbeta med språklig stöttning.

– Fritidslärarna videofilmade en del av sitt arbete. Vid regelbundna träffar diskuterades sedan den egna praktiken, dels utifrån filmerna, dels från egna erfarenheter och med vetenskaplig input.

Vilka resultat har ni sett?

– Att fritidslärarna mycket tydligare ser att fritidsverksamheten är en viktig miljö för barns språkutveckling. Fritidslärarna har också fått kunskap och verktyg om hur de kan arbeta med språkutveckling.

– Projektet har medfört en ökad trygghet inom arbetsgruppen. Det är uppenbart att regelbundna och strukturerade träffar för diskussion av det pedagogiska innehållet bidrar till detta.

– Ytterligare ett viktigt resultat är att projektet ökade fritidslärarnas känsla av professionalitet. Flera pekar på vikten av att få sätta ord på det egna arbetet och koppla det till en vetenskaplig grund. Det ligger en stor kraft och många möjligheter i det kollegiala lärandet.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– På fritidshemmen fortsätter fritidslärarna arbeta på samma sätt, med kollegialt lärande och regelbundna möten.

Hur för ni arbetet vidare på arbetsplatsen?

– Rektorn för skolorna har berättat om projektet i sina nätverk. Fritidslärarna själva har inspirerat och spridit idén med videofilmning till övrig lärarpersonal på skolorna.

Susanne Sawander

 

Sidan publicerades 2016-08-23 07:10 av Hedda Lovén


Relaterat

Elevers språkutveckling är ALLAS ansvar

Anne Palmér har undersökt den muntliga kulturen i två klasser som läste på olika yrkesinriktade gymnasieprogram. Hon upptäckte att inte bara svenska utan också yrkesförberedande karaktärsämnen kunde ge eleverna goda tillfällen att utvecklas muntligt: - Jag menar att alla lärare måste ses som språklärare i viss mån, elevernas språkutveckling angår inte bara svenskämnet!

Leken i fokus på fritids

Leken i fokus på fritids

Per Wetterblads utvecklingsartikel handlar om lekens betydelse för lärandet. "Fritids behöver lyfta sig och bli bättre på att föra fram de fritidspedagogiska lärprocesserna och lekens betydelse för lärandet", säger han.

Konferenser
Magasin Skolporten
Ur nr 3/2017:

Ur nr 3/2017:

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna. Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar. Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Läs mer
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Konferens
Främlingsfientlighet

Främlingsfientlighet

Ingen elev ska utsättas för främlingsfientlighet eller rasism i skolan, ändå sker det. Vid dessa situationer är all skolpersonal skyldig att agera, men hur görs det på bästa sätt? Varmt välkommen på en konferens där du får möjlighet att stärka dina kunskaper i hur du bemöter rasistiska och främlingsfientliga strömningar i skolan!

Läs mer & boka plats