Gemensamma prov för bättre resultat

Artikel nr 10 2010: Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar.

Max Ljungberg har tillsammans med två kollegor skrivit en artikel om ett utvecklingsarbete i matematik och bedömning.

Varför skrev ni den här artikeln?

– Vi ville visa det arbete med gemensamma matematikprov och bedömningsmatriser som mattelärarna på Myrsjöskolan har bedrivit under många år. Målet med arbetet var att höja lärarnas kompetens och elevernas kunskaper i matematik. Artikeln blev en del i uppföljningen av det arbetet.

Vad handlar artikeln om?

– Om vårt arbete med gemensamma prov, analysinstrument och bedömningsmatriser i matematik i år 7-9. Arbetet har pågått i tio år men har intensifierats de senaste fem åren. I vår analys har vi jämfört hur våra elevers resultat har utvecklats i jämförelse med andra Nackaskolors resultat i de nationella proven.

Vad har ni sett för resultat?

– Jämförelsen visar att det nästan är dubbelt så många elever som når mvg på de nationella proven på Myrsjöskolan än det var för fem år sedan. Samma förbättring går inte att se på riksnivå eller i Nacka. Resultatet är med andra ord att det har skett en förbättring i elevernas kunskaper och vi ser en tydlig koppling till det arbete som vi har gjort.

 

Per Ericson är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: per.ericson@nacka.se

Max Ljungberg är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: max.ljungberg@nacka.se

Torsten Pihl är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: torsten.pihl@nacka.se

 

Text: Åsa Larsson

Sidan publicerades 2010-10-05 22:48 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2012-04-26 20:19 av Hedda Lovén


Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Internationellt: Educating Greater Manchester head: what I’ve learned at school

Channel 4’s Educating Greater Manchester headmaster Drew Povey turned around the school once labelled ‘the worst in the country’, and is now working to reduce its debt. He shares some lessons he’s picked up about leadership.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.