Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Lek som pedagogisk strategi

Publicerad:2011-03-01
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2011: En förskoleklass för barn med autism. Om struktur och lärande lek.

Lotta Lindström (till vänster) och Karin Gustafsson har skrivit en artikel om deras arbete med att bygga upp en förskoleklass för barn med autism där leken får ta plats.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Det var vår rektor som uppmuntrade oss att dokumentera vårt arbete. Vi startade upp gruppen 2008 och det är först nu, när klassen har funnits i tre år, som vi kände oss mogna att skriva den här artikeln.

Vad handlar artikeln om?

– Om uppbyggnaden av en förskoleklass med barn inom autismspektrum. Vi tar upp de olika delar som vi har fokuserat och byggt arbetet på, bland annat har leken haft stor betydelse. Eftersom barnen har begränsningar i delar av sin utveckling och sin sociala kommunikation behövde vi tänka på ett annat sätt.

Vad har ni sett för resultat?

– Att leken har stor betydelse i alla de delar som barnen har begränsningar i. Vi har sett att de barn som idag är 9 år har gjort väldiga vinster i och med att vi har hållit fast vid att arbeta via leken. I dag är de arbetsinriktade och fokuserade och har en ökad social kommunikation med varandra, mer än vad barn med de här svårigheterna vanligtvis har.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi startade upp en ny förskoleklass i augusti 2011. Våra kunskaper och erfarenheter gör att vi är mer medvetna om barnens behov och uttryck. Det är nya barn och vi gör andra anpassningar även om grunden är den samma.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi ser att den här artikeln gör det tydligare för våra kollegor och för barnens föräldrar att få en bättre uppfattning om hur vi arbetar. Det är positivt.

 

Läs hela artikeln i vår serie Undervisning & Lärande här

Författare: Lotta Lindström och Karin Gustafsson, Sickla skola

Text: Åsa Larsson 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev