Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Små barn blir aktiva bokläsare

Publicerad:2011-02-02
Uppdaterad:2012-08-21
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2011: Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling

 

 

 

 

 

Gunvor Persson och Jessica Wallin har skrivit artikeln ”Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling”. Artikeln handlar om deras språkprojekt med de yngsta barnen på förskolan. Projektet resulterade i att barnen blev mer aktiva bokläsare och fick ett ökat intresse för bokstäver.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Det var från början vår chef som uppmuntrade oss att skriva artikeln. Projektet genomförde vi under 2009-2010 och vi tänkte att det vore bra att dela med sig av erfarenheterna.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur man kan läsa böcker med barn och hur man skapar goda miljöer för läsning. Det var framför allt det vi ville förmedla från projektet.

Vad har ni sett för resultat?

– Under projektets gång såg vi att barnen blev vana bokläsare. De blev mer medvetna om hur de skulle handskas med böcker. Barnen började ta som vana att gå till bokhörnan där det alltid fanns en vuxen som kunde läsa med dem. Vi märkte även att barnen blev inspirerade av bilder och bokstäver och de började rita och skriva i större utsträckning – och det var något som vi verkligen bejakade. Det blev tydligt för oss pedagoger att vi måste vänta in barnen och låta dem bestämma takten på läsningen. Barnen kan se så mycket olika saker i en bild vilket sätter igång samtal kring vad som händer på bilden och vi bestämde oss för att måste få ta tid. Föräldrarna var också mycket positiva till projektet. Barnen fick ta med sig en bok hemifrån som vi läste tillsammans i gruppen, så att de fick dela med sig av vilka böcker de läser hemma.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi försöker hela tiden ha böcker närvarande, vi har även insett vikten av bilder i böckerna och i miljön på avdelningen.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har ett annat förhållningssätt till böcker än innan projektet och vi försöker förmedla vikten av att läsa till nya arbetskamrater. Ett exempel är att vi alltid har en ryggsäck med böcker med oss ute på gården.

Gunvor Persson arbetar som förskollärare för barn 1-3 år på Kummelnäs förskola.
E-post: gunvor.persson@nacka.se

Jessica Wallin arbetar som barnskötare för barn 1-3 år på Kummelnäs förskola
E-post: jessica.wallin@nacka.se

Åsa Larsson 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev