Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Tuff fjälltur ökade motivationen och antalet godkända elever

Publicerad:2014-01-27
Uppdaterad:2014-01-30
John Miller
Skribent:John Miller

Artikel nr 10 2014: Naturkunskap i fält

Jonas Kemi

En strapatsrik fjällresa långt bortom mobiltelefoner och internet blev ett lyckosamt grepp i undervisningen.
– Överraskande många elever blev godkända men framför allt stärktes både självkänsla och sammanhållning, säger Jonas Kemi, naturkunskapslärare vid Nacka Gymnasium.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Det var först efter att jag genomfört projektet som tanken dök upp. En kollega tipsade mig att söka ”Kvalitetsfjädern” som delas ut av Nacka kommun varje år. Jag fick priset som också innebar att jag skulle skriva en artikel om projektet.

Vad handlar artikeln om?

– Om en fjällresa i ämnet naturkunskap med en klass elever från el-programmet. De här eleverna var ganska omotiverade i just detta ämne och syftet med projektet var att uppnå en större andel godkända elever genom att erbjuda en alternativ undervisningsmetod i en helt främmande och för de flesta elever helt ny miljö.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt har relationen mellan eleverna och oss tre lärare som var med stärkts. Det märks också att eleverna är stolta över sin prestation. Resan blev tuff, vädret bitvis extremt med stark vind och snöstorm men alla klarade vandringen från Storulvån till Sylarna och tillbaka igen. Vi gjorde dessutom vandringar upp på Sylarna. Något som överraskade mig stort var också att alla elever var väldigt fokuserade på det vi gjorde. En mycket högre andel än jag förväntat mig klarade också det teoriprov som avslutade resan.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har stärkts i min tro att alla elever kan lära sig. Det handlar bara om att fånga deras intresse. Fjällmiljön visade sig vara perfekt, här finns inget som stör, framför allt ingen mobiltelefontäckning eller internet. Det senare var en stark bidragande orsak till att eleverna förmådde fokusera till hundra procent på vad vi gjorde.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har testat samma upplägg på en paddlingsresa. Det var också positivt men gav inte samma effekt, då skärgården inte innebar samma avskärmning som fjällmiljön. Vi tre lärare som var med i fjällen pratar mycket om att försöka komma iväg igen. Framför allt hoppas jag att vår resa inspirerar andra till att våga testa nya saker, och framför allt våga släppa taget om katedern!

Susanne Sawander

Jonas Kemi är utbildad civilingenjör och lärare i naturkunskap på Nacka gymnasium.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev