Hoppa till sidinnehåll

Tydlig feedback höjer betygen

Publicerad:2011-09-05
Uppdaterad:2016-05-31
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

– Det viktigaste resultatet hittills är att framförallt svagpresterande elever på väldigt kort tid höjer sina betyg, säger Malin Nilsson som undersökt hur formativ bedömning ökar intresset för NO på gymnasiet.

Malin Nilssons studie ingår i projektet Kemilektorslänken som finansieras av Vetenskapsakademin. Sammanlagt 11, 7 miljoner har fördelats till olika projekt för att öka intresset för kemi. Bakgrunden är att intresset för NO är svagt på gymnasiet och att naturvetenskapliga utbildningar på högskolan inte får tillräckligt med sökande. Malin Nilsson publicerar nu en första rapport på 360 Framsteg.

– För att öka intresset är det viktigt att det finns en koppling mellan vad som står i boken och vad som händer i samhället och så är det inte idag. Tittar man på kurslitteraturen i kemi så är den väldigt lik den litteratur som användes för 30 år sedan. Det har hänt otroligt mycket i kemiforskningen på den tiden men det syns inte i böckerna, säger hon.

Efter att ha disputerat i molekylärbiologi läste Malin Nilsson in pedagogik för att bli behörig lärare. Under hösten 2009 drog hon igång arbetet med att förändra undervisningen i kemi på Huddinge Gymnasium och från och med 2011 även på Tumba Gymnasium. Fokus har legat på att skapa metoder för att ge konstruktiv feedback och att ge eleverna verklighets- och forskningsnära uppgifter.

– Jag hade förväntat mig att arbetet skulle ge utdelning men är ändå överraskad över att det gick så snabbt, säger Malin Nilsson.
För att konkretisera återkopplingen till eleverna arbetar hon och hennes kollegor med matriser, checklistor och självbedömning.
– Det är vanligt att lärare skriver kommentarer i en labbrapport men flera studier har visat att när elever inte får göra något med sin feedback så hamnar den i en mental soptunna och försvinner. Sedan Malin Nilsson och hennes kollegor har lämnat kommentarer i labbrapporter får eleverna göra om rapporten om de vill.

– Ungefär 50-60 procent av eleverna väljer att göra om rapporten och de som gör det höjer sig minst ett betygssteg. Störst vinst är när man ser elever som är vana att vara IG-elever skriva en VG-rapport, säger hon.

Här hittar du delrapporten samt en elevenkät.

Vill du vara med och testa matriser och checklistor på din skola? Kontakta Malin Nilsson: malin.1.nilsson@edu.botkyrka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev