Annons
Vetenskapliga tidskrifter
Vetenskapliga tidskrifter
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.
Senaste artiklarna
Forskning och utveckling kategorier
Idrott och hälsa – ett rum för bildning
I denna studie undersöks dels vad eleverna uppfattar att de lär sig, dels vilka kunskaper som bedöms i idrott och hälsa. Deltagare var elever från två klasser i årskurs 2 på en gymnasieskola.
Forskning och utveckling kategorier
Att skapa förutsättningar för elevers teoretiska arbete med bassystemet
Syftet med artikeln är att beskriva och exemplifiera matematiska aspekter som mellanstadieelever behöver urskilja för att utforska bassystemets struktur. Datamaterialet är hämtat från en learning study i årskurs 4 med 44 elever, där en iterativt utvecklad lektion har utformats inspirerad av learning activity och El’konin-Davydov-programmet (ED-programmet).
Forskning och utveckling kategorier
Kartläggning av förskoleklassens matematikundervisning om tal – kvalitativa skillnader och lärandemöjligheter
Under hösten 2021 gjordes en kartläggning av matematikundervisningen i 95 förskoleklasser i syfte att bidra med kunskap om vad kvalitet i undervisning kan innebära och vad elever ges möjligheter att lära om tal, tals egenskaper och dess användning.
Forskning och utveckling kategorier
”Tänk om …”: Lekresponsiv undervisning om skriftspråkskunskap i förskoleklassen
Artikeln presenterar en studie där lärare i förskoleklass, tillsammans med forskare, inkorporerar lek i undervisningen. Som teoretiskt perspektiv används Lekresponsiv undervisning, där lärare och elever växlar, i kommunikationen, mellan vedertagen kunskap (som är), fantasi (som om) och prospektivt tänkande (tänk om).
Forskning och utveckling kategorier
Textuniversumkompetens hos yngre elever
I denna artikel diskuteras vilka typer av kompetenser som kan förknippas med textuniversumbaserad undervisning om skönlitteratur. I artikeln presenteras en didaktisk modell avsedd att hjälpa lärare i utformning av denna typ av undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
What graduates want in teacher education
To understand what to improve in initial teacher education to better prepare teachers for their profession, we asked alumni (N = 93) from three Swedish initial teacher education programs, what in their education they thought had benefited them the most in preparing them for a teaching career, and what they thought was lacking given their professional needs.
Forskning och utveckling kategorier
A place to belong: student–adult relationship-building activities in a transitional school year program
In the present article, we examine the interpersonal and institutional relationship-building activities described by students and adults following a transitional school year in Norway.
Forskning och utveckling kategorier
Exploring experiences and challenges in implementing youth participatory action research in Norwegian lower secondary schools
The present study investigates the experiences of implementing a Junior-researcher YPAR initiative from the perspectives of students and teachers in five ninth-grade classes in Norway.
Forskning och utveckling kategorier
“I am maybe half-and-half Swedish. 50-50.” – Young adolescents’ national identity negotiation in a diverse school setting
To explore young adolescents’ negotiation of their national identity in an educational context, we individually interviewed nine students (ages 10–14) with different backgrounds attending an ethnically diverse school in Sweden.
Forskning och utveckling kategorier
How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?
This study analyses how “active democratic participation” is conceptualised by sixteen teacher educators from eight institutions of higher education across four Nordic countries and how these conceptualisations are translated into their own teaching.
Forskning och utveckling kategorier
Teacher leadership: leading professional learning among peers
Research has shown the importance of teacher leaders in improving professional learning and schools. This case study investigates the development of a new teacher leader position at a Norwegian upper-secondary school with the responsibility for leading peer teachers’ collective professional development. Our aim is to understand the interplay between cultural/structural conditions and dynamic processes in…
Forskning och utveckling kategorier
Scientific basis and teaching of values: a survey of politicians’, central bureaucrats’, and teachers’ interpretations
The study examined how legislators, central bureaucrats, and teachers interpret the Swedish School Act’s formulation that education should be based on science. A special focus was on education about values.
Forskning och utveckling kategorier
Diversity in Norwegian mathematics examinations, 1962–2020
Increasingly, mathematics educators see the importance of representation of diversity in pedagogical texts. The number of identity markers often considered has increased over the previous half century, and now includes, for instance, gender, class, ethnicity, religion, functionality, and sexual orientation. We investigate representation of different identity markers in Norwegian mathematics exams in compulsory school (Grunnskolen)…
Forskning och utveckling kategorier
Preparing Schools for Educational Change: Barriers and Supports – A Systematic Literature Review
This systematic literature review analyzed findings from 191 relevant primary studies published between 2000 and 2020 and identified four broad themes: developing a reform-ready school climate, comprehensive planning, preparation for implementation, and building capacity.
Forskning och utveckling kategorier
Recognizing LEA Officials’ Translator Competences When Implementing New Policy Directives for Documentation of Schools’ Systematic Quality Work
This article aims to deepen our knowledge about the work and competences of local education authority (LEA) officials when implementing new policy directives for documentation in the decentralized Swedish school system.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merDigitala kurser
Läs merHögläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Läs mer och ta del av materialet här!