Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 117 av 152

Forskning och utveckling kategorier

Treåriga yrkeslinjer gav fler avhopp

2010-03-03
En av ambitionerna med att förlänga gymnasiets yrkeslinjer med ett år var att ge alla elever behörighet att studera vidare på högskolan. Caroline Hall visar i sin avhandling, Empirical Essays on Education and Social Insurance Policies, att reformen inte gett den effekten. Dessutom har avhoppen från gymnasiet ökat bland yrkeseleverna på de 3-åriga linjerna.

Fortbildning viktigt på förskolan

2010-02-22
Med en gemensam teoretisk grund är det lättare för pedagoger att stödja förskolebarn som är i behov av särskilda insatser. Birthe Hagström beskriver i sin avhandling, Kompletterande anknytningsperson på förskola, hur en enhetlig fortbildning som grundas i kunskap om barnets tidiga utveckling, gynnar både pedagoger och barn.

Bra idrottsledare fostrar unga

2010-02-18
Att idrotten utvecklar barn och ungdomar socialt, fysiskt, psykiskt och moraliskt har länge varit en sanning, men så är det inte per automatik. Däremot har idrotten potential att göra det om ledarna skapar ett klimat där utveckling är viktigare än prestationer, skriver Stefan Wagnsson i sin avhandling Föreningsidrott som socialisationsmiljö en studie av idrottens betydelse för barns och ungdomars psykosociala utveckling".
Forskning och utveckling kategorier

Åldersintegrerat ger sämre kunskaper

2010-02-12
Mellanstadieelever som fått åldersintegrerad undervisning är sämre på matte och ordkunskap än de som gått i traditionella klasser. Det visar Elly-Ann Johansson i sin avhandling Essays on schooling, gender and parental leave. Den bygger på fyra projekt, varav två handlar om barn och utbildning.

Erfarna lärare bakom läsframgångar

2010-02-12
Varför blir vissa klasser duktiga på läsning, trots att de har de socioekonomiska förutsättningarna emot sig? Det har bland annat att göra med mängden läsning, lärarens inställning och lärarens erfarenhet, skriver Ulla Damber i sin avhandling Läsa för livet tre studier av svenska barns språkutveckling .
Forskning och utveckling kategorier

Förförståelse överskattad för NV-kunskap

2010-02-10
Lärare behöver ett bredare perspektiv på vad det innebär att lära sig naturvetenskap. Karim Hamza visar i sin avhandling, Contingency in high-school students' reasoning about electrochemical cells: Opportunities for learning and teaching in school science, att det inte räcker att eleverna enbart lär sig det teoretiska och begreppsliga. De måste också få hjälp att reda ut detaljer.

Datorn förbättrar läsinlärning

2010-02-03
Elever som tränar läsning och stavning med en datoriserad metod förbättrar sin läsutveckling mer än genomsnittet, visar Maj- Gun Johanssons avhandling Datorträning i läsflyt och stavning Analys och utvärdering av fixerad och resultatstyrd flash-cardexponering. Hon har studerat två varianter av en metod, där eleverna får se ord på datorskärmen under en viss tid.

Livsfrågor - ett oklart begrepp

2010-02-03
Begreppet livsfrågor, som är centralt i religionskunskapen och i ämnets didaktik, är förvånande vagt. Inte ens kursplanerna ger tydliga definitioner. Det konstaterar lärarutbildaren Björn Falkevall, som disputerar med avhandlingen Livsfrågor och religionskunskap En belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik.
1116117118152