Möt föräldrar och elever redan på vårterminen. Ge mentorerna information om elevernas tidigare stödinsatser. Så ska övergångarna förbättras på Stöpenskolan i Skövde.
Skolor i glesbygd brottas med hot om nedläggning och har långt till närmaste specialpedagog. Ändå lyckas lärarna skapa ett inkluderande klassrumsklimat som ger utrymme för elevernas olikheter.
Stressen är påtaglig hos många unga. Dagens betygssystem ger inte utrymme för en svacka och det skapar en stor stress hos många, säger Mats Pihlgren, psykolog och gruppchef på gymnasieskolans psykoterapimottagning Humlan i Göteborg.
För fjärde året i rad anordnas ett inspirationsnätverk för specialpedagogerna som arbetar i förskolan. En gång per termin träffas specialpedagoger från 18 kommuner för att utbyta kunskaper och erfarenheter samt inspirera varandra.
När lärmiljön inte fungerar för alla barn och elever kan det vara dags att utveckla verksamheten. En del tar då hjälp utifrån. I årets första nummer av Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått stöd i sitt utvecklingsarbete av Specialpedagogiska skolmyndigheten.
När lärmiljön inte fungerar för alla barn och elever kan det vara dags att utveckla verksamheten. En del tar då hjälp utifrån. I årets första nummer av Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått stöd i sitt utvecklingsarbete av Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Fortbildningsinsatser för bättre kunskaper inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har bidragit till en bättre sammanhållning bland personalen, en mer organiserad lärmiljö och ett stöd för eleverna på två skolor i Arjeplogs kommun.
Elever som har besvär med att lära sig matematik har ofta också svårt med läsningen. Det behöver lärare och specialpedagoger tänka på i sitt arbete, menar forskaren Johan Korhonen.