Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 133 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Pisa-resultatet ett första steg – viktigt att fortsätta ge stöd

2017-01-31
"Det är glädjande att elevers och lärares hårda arbete gett resultat. Vårt uppdrag, är att bidra till en likvärdig utbildning för elever i behov av stöd. Det är viktigt för att vi tillsammans ska fortsätta utveckla svensk skola", säger Greger Bååth, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Forskning och utveckling kategorier

Studievecka gav ökad insikt om inkluderingens betydelse

2017-01-31
Elva blivande specialpedagoger och speciallärare deltog under en intensiv International Study Week i tyska Siegen i november. Det blev en vecka som vidgade insikten av inkludering och människors lika värde och också en insikt om att svenskt elevhälsoarbete står sig väl i en internationell jämförelse.
Forskning och utveckling kategorier

Elever med punktskrift som läsmedium - Allmänna råd till skolhuvudmän och rektorer

2017-01-27
Det här materialet riktar sig till skolhuvudmän och rektorer som har en punktskriftsläsande elev i sin verksamhet. Det är utformat som allmänna råd och ger vägledning kring lagar, regler och arbetssätt. De allmänna råden är rekommendationer och bör följas om inte skolan uppfyller kraven i bestämmelserna på annat sätt. (pdf)
1132133134247