This article explores nine SENCOs’ lived experiences of the changes, challenges and opportunities which arose when working in Swedish upper secondary schools through the spring term of 2021, during the COVID-19 pandemic.
Barn med adhd och dyslexi kan fokusera och minnas bättre med hjälp av så kallat vitt eller brunt brusljud. Nu vill forskaren Göran Söderlund ta reda på om bruset kan få samma effekt som adhd-mediciner.
En studie av specialpedagogers levda erfarenheter under covid-19-pandemin visar på utmaningar i att upprätthålla gränserna för yrkesrollen och en upplevelse av att ha behövt tumma på de egna yrkesidealen.
En samlad grupp experter har presenterat en sammanställning över de senaste 20 årens adhd-forskning. Bland annat pekar flera studier på att läkemedelsbehandling ger mycket positiva effekter.
Relationen mellan lärare och elever kan skava, särskilt när det gäller elever med npf. Kompetensutvecklingsinsatser om adhd, autism och relationer kan gör stor skillnad.
Forskning visar att folkhögskolan är bra på att möta elever med tidigare skolmisslyckanden. På Sundsgårdens folkhögskola strax utanför Helsingborg får elever med NPF nya möjligheter.
Brunt, vitt eller rosa brus – eller riktigt skrällig hårdrock. Bakgrundsljud medan man läser kan få en att fokusera och minnas bättre, särskilt om man har adhd eller dyslexi. Här är ljuden som hjälper dig fokusera, och varför det känns så bra.
Fredrik Zimmerman, universitetslektor i pedagogik, gör upp med teorin om att pojkar lyckas sämre i skolan på grund av en antipluggkultur. "Om pojkar får det pedagogiska stöd de behöver så gör de sina uppgifter", säger han.
Elever med särskild begåvning är inte så självgående som man kan tro. Många vill inte sticka ut och döljer därför sina färdigheter, konstaterar forskaren Caroline Sims. "Läraren har en viktig roll i att upptäcka och uppmuntra de här eleverna", säger hon.
Studien bygger på en tematisk innehållsanalys av tjugo pedagogiska kartläggningar av elever, vilka, trots extra anpassningar, bedöms inte nå kunskapskraven. Kartläggningarna gäller elever i grundskolan, av varierande ålder och kön.
Läraren Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden lesson study kan bidra till en bättre undervisning för dessa elever. Hon presenterar resultaten i sin avhandling från Malmö universitet. (s.14)