Skolans storlek påverkar elevernas resultat, enligt forskning. Det säger Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. "Inte alla elever, men just elever som har svårigheter i skolan kan drabbas väldigt hårt".
Alex parents were native English speakers, and the family lived in Japan, so Alex spoke English at home, and Japanese at school. At the age of 13, however, Alex was diagnosed with dyslexia. The results were a shock. To researchers, the even bigger surprise was his performance in the other language he used. When he…
En antologi visar att särskilt begåvade elever i den svenska skolan kan mörka begåvning för att inte riskera att hamna utanför. "Ibland beskrivs det som att de bara sitter och väntar som hungriga fågelungar, men så är det ju inte," säger Caroline Sims, forskare i ämnet vid Högskolan i Gävle.
Lärare som jobbar tillsammans, och som systematiskt anpassar undervisningen så att alla elever kan ta till sig den – det är receptet för en inkluderande och lyckad skola, visar Balli Lelinges, doktor i pedagogik, nya forskning.
Samundervisning kan vara en nyckel när arbetet med extra anpassningar har kört fast, menar Gunilla Lindqvist, som har studerat olika yrkesgrupper i skolan och deras inställning till extra anpassningar.
Lärare som har tjugo individuella anpassningar i en och samma klass. Andra som planerar tre olika undervisningsupplägg till en lektion. Elever som isoleras med meningslösa memoreringsuppgifter. Många lärare och skolor har svårt att hantera extra anpassningar, visar didaktikprofessor Anders Jönssons forskning.
KIND arbetar med att implementera arbetsmetoder, teknologiska hjälpmedel och bidra till utvecklandet av evidensbaserade arbetsmetoder i skolan för att underlätta skolgången för elever i särskilda behov, framför allt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).
På Bandhagens skola finns ett elevhälsoperspektiv på lärande under hela dagen. Numera planerar arbetslagen skoldagen med fokus på elevernas lärande och behov av stöd under lektioner, raster och på fritidshem.
Many students with learning disabilities find it difficult to acquire basic reading skills. This is even more of a challenge for students who are non-vocal. The purpose of the present study was to pilot the use of Headsprout Early Reading (HER), an online reading programme, with four non-vocal students with a severe learning disability (SLD), over the course of a nine-week period.
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.
The aim of this study was to examine what kind of school performance and behaviour profiles could be identified among students in the final grade of basic education in the Swedish speaking parts of Finland (N = 1149, grade 9), how these differed in temperament and how temperament could explain profile differences in first language (L1, Swedish) grades, behaviour grades, and results from standardised reading tests.