Lärarrollen i förändring

– Krisen i skolan ledde till att lärarna tappade status. Nu skulle de granskas och som en naturlig följd infördes lärarlegitimation. Skolpolitiken ställdes in mot att reglera och kvalitetssäkra undervisning och betygssättning. – Det här kontrasterar mot vad lärarna själva lyfter fram – undervisningen i sig. Framför allt pekar de på flexibilitet och autonomitet som viktiga komponenter hos den professionella läraren. – Lärarna är överens om att man löser saker och ting utifrån sin lärarprofessionalism, inte genom att följa ett regelverk.När det kommer till betygssättning framhåller lärarna däremot vikten av styrdokument och de nationella proven. Många lärare berättar om att de stundom pressas av både elever och föräldrar att sätta högre betyg. Då är regelverket ett stöd i arbetet. Sammanfattningsvis är politikers och lärares syn på den professionella läraren ganska motstridig. Larissa Mickwitz, som själv är lärare, befarar att bristen på samsyn kan hindra lärarna från att vara professionella. – Det är något av en paradox, men en överreglerad skola kan kväva utrymmet för de kvaliteter som lärarna kopplar till ett professionellt yrkesutövande. Annars finns en risk för att detta leder till professionell vanmakt och på sikt likgiltighet. Hoppfullt och något av en positiv överraskning är lärarnas samstämmighet kring vad lärarprofessionen är och bör innehålla. Däremot vittnar många lärare om brist på tid för den här typen av kollegiala diskussioner. – Min studie visar att det är mycket viktigt att lärarna börjar prata om och definiera sin yrkesroll, annars finns en risk för att bilden av läraren så som den framställs i de politiska texterna får stå oemotsagd. Av Susanne SawanderFoto Ylva Sundgren FAKTA/Forskare: Larissa Mickwitz Bakgrund: Gymnasielärare i svenska, samhällskunskap och medieämnen, fil. lic. i språkdidaktik och fil.dr i pedagogik Artikeln är ursprungligen publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, ute nu!
Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning
Perspektiv på samernas historia
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 11 maj – 15 jun 2026



