Hoppa till sidinnehåll

Karin Berg: Den bästa läraren

Publicerad:2016-09-12
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

KRÖNIKA/KARIN BERG

NÄR JAG TÄNKER TILLBAKA på mina gamla lärare är det alltid Sture jag tänker på. Min matte och fysiklärare på gymnasiet, som utan att fråga förstod att mitt intresse för just matte och fysik var minimalt. Sture, som alltid kunde skoja och därmed mildra min upplevelse av matematikens abstrakta meningslöshet.

Sture, som till och med när jag fuskat och skrivit ner formelvarianter i min formelsamling, mötte det med glimten i ögat.

Karin Berg
Karin Berg. Foto: Anna von Brömssen.

Det är mer än en gång jag skickat en tacksamhetens tanke till Sture. Han kunde se mitt 17-åriga jag för vad det var. Tog mig och min tonårsfrustration på allvar och mötte mig precis där. Oavsett hur arg och frustrerad jag var fanns alltid ett leende och den där glimten i ögat.

Lärares relation till sina elever har länge varit ett obeforskat område. Det är först på senare år som man inom forskningen kunnat visa att relationen mellan lärare och elev avspeglar sig i elevens lärande. När elever ska beskriva en bra lärare är det en god och respektfull relation de beskriver, i första hand. Men vi lärare behöver bli bättre på att konkretisera exakt vad det är som skapar en god lärande relation.

För det är svårt. Jag minns mina första år som lärare när jag försökte finnas till för exakt allt och alla. När alla mina elevers problem kanaliserades genom mig. Jag minns tröttheten och hur lärandet i stället kom att handla om deras mående.

Sen minns jag perioden då jag, för att överleva, höll mina elever på avstånd och bara fokuserade på exakt det vi skulle lära oss för stunden. Hur tråkigt det var och hur ytligt lärandet blev.

Jag har landat i nåt slags mellanting. Resan till mitt förhållningssätt har krävt mer än ett samtal med erfarna och kloka kollegor. Länge hade vi inte strukturerat vårt kollegiala lärande på skolan där jag arbetar. Och nu när vi arbetar kollegialt handlar den mesta av utvecklingen om olika metoder och bedömningar – inte om relationer.

Samtalen om hur vi förhåller oss till våra elever är betydligt mer informella. Det hoppas jag ändras i framtiden. För relationen spelar roll. Det vittnar eleverna om, och det bekräftas av forskningen.

I dag vet jag att på samma sätt som jag måste vara förtrogen med läroplanen måste jag vara förtrogen med mina elever. Men vår relation ska utgå från det vi ska lära oss. Jag är deras svensklärare, och det är ändå med det de ska förknippa mig. De gånger när jag lyckas skapa den lärande relationen, det är då lärandet blir på allvar och på djupet, och det är då jag kan få vem som helst att läsa Therese Raquin.

Precis som Sture. För trots att den naturvetenskapliga matematiken var så in i döden abstrakt, tråkig och emellanåt absolut obegriplig fick Sture mig att vilja fortsätta att försöka. Och han förlorade aldrig någonsin sin tro på mig. I alla fall lät han mig aldrig märka det.

Fakta/

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon driver även tankesmedjan Skolsmedjan, som arbetar för en likvärdig skola och en lärande skolorganisation. Karin bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare


>>>Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2016, beställ ditt ex här eller köp ditt digitala ex i App Store eller Google Play!

Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute nu! Tema: Nyanlända. Så blir det flerspråkiga klassrummet en tillgång för alla elever.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Erbjudandet gäller till 31 oktober 2016 och för nya prenumeranter.

Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev