Bedömningen av elevers behov av svenska som andraspråk behöver utvecklas. Andraspråksperspektivet i ämnet behöver också stärkas. Detta visar en ny granskning från Skolinspektionen.
De nationella provens långa bedömningsanvisningar och bedömningsmatriser får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, det menar läraren Filippa Mannerheim. "Jag önskar verkligen att vi var betrodda. Att det var lärarens bedömning som gällde i högre utsträckning", säger hon.
Konceptet med lovskola har slagit split i lärarkåren. Ordinarie lärare menar att eleven väldigt lättvindigt fått ett E på sommarskolan och läraren på sommarskolan tycker naturligtvis att den gjort rätt utifrån sina förutsättningar. Om dessa lärare arbetar på samma skola blir det ganska spänd stämning i personalrummet när nästa läsår startar, skriver Sara Bruun.
Utbildningsminister Anna Ekström vill att betyg och kunskapskraven görs om efter kritik från lärare, elever och föräldrar. Det ska bli mera lättbegripligt vad en elev ska kunna. Mera fakta i de lägre åldrarna och analys för de äldre eleverna.
När dagens kursplaner formulerades var syftet att de skulle bli mer rättvisa och begripliga. I stället blev det tvärtom och därför ska de nu skrivas om. "Vi är väl medvetna om riskerna med en revidering," säger Ann-Christin Hartman som är enhetschef vid Skolverket.
En reform av kursplanen välkomnas av såväl elever, lärare. Stefan Sellbjer är docent i pedagogik och menar att dagens grundskolekriterier kan rangordnas på samma svårighetsskala som kriterierna för universitetet.
Stefan Sellbjer – docent i pedagogik på Linnéuniversitetet – lät 33 professorer göra ett blindtest och ta del av kunskapskraven i grundskolan respektive på högskolenivå. Resultatet väckte debatt i skolvärlden och nu aviserar regeringen en ändring av betygskriterierna.
Kritiken har varit hård mot kraven som ställs i det nuvarande betygssystemet i svenska skolor. Därför ska det nu göras om, uppger utbildningsminister Anna Ekström (S).
Tydligare kunskapskrav och större betoning på faktainlärning i lägre årskurser – det lovar utbildningsminister Anna Ekström (S). Men betygsexperten Per Måhl tycker att styrdokumenten saknar konkreta uppgifter för vad lärare ska göra.