Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 116 av 232

Nyhetskategorier

Ändrat betygssystem vilar på robust grund

2018-05-14
Replik från Anna Ekström om ämnesbetyg. Den svenska gymnasieskolan ska ha ett betygssystem som speglar faktiska kunskaper, främjar lärande och uppmuntrar elever att anstränga sig. I alla dessa avseenden är ämnesbetyg bättre än dagens system med kursbetyg, skriver hon i Aftonbladet.
Nyhetskategorier

"Så bekämpar vi betygsinflationen"

2018-05-11
Betygsinflation är en styggelse. Den leder till orättvisa mellan elever, men är även ett problem för Sverige. Om inte de mest lämpade eleverna antas till högre utbildningar eller anställs försämras kompetensförsörjningen till företag och offentlig sektor, skriver Anders Morin och Johan Olsson, Svenskt Näringsliv.
Nyhetskategorier

"Sluta hacka på nya betygssystemet"

2018-05-09
Ett ämnesbetygssystem innebär att betyg sätts först när eleven är klar med studierna i ett ämne, som läses över flera terminer. Med dagens lärarbrist i åtanke finns det stor risk att eleven inte har samma lärare under alla år vilket i sin tur leder till större risk för lärandet, skriver Daniel Sandin, gymnasielärare och författare.

Kritik av rapporter om skolan

2018-05-09
Henrik Jordahl, IFN, kommenterade på tisdagen två rapporter från Skolverket – "Från gymnasieskola till högskola" och "Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor" – på ett seminarium arrangerat av Friskolornas riksförbund. Han påpekade att Skolverket generellt bör ägna större intresse åt att mäta kvalitet i skolor och hänvisade till att elevsammansättningen förklarar…
Nyhetskategorier

"Rensa upp i betygsträsket"

2018-05-07
Häromdagen meddelade regeringen att man vill ersätta kursbetygen på gymnasiet med ämnesbetyg. Därför tillsätts en utredning med uppdrag att senast i november nästa år presentera en modell för att i princip återgå till det system som rådde före 1994. Det är på tiden, skriver Malin Lernfelt på ledarplats.
Nyhetskategorier

"Tappert försök, Fridolin – men betyget kvarstår"

2018-05-04
I en tapper replik försöker utbildningsminister Fridolin komplettera upp sitt betyg. Men eftersom att regeringen vägrar att se de omfattande utmaningarna som skolan står inför, och därmed inte förmår att föreslå de reformer som krävs, räcker betygsunderlaget enbart till ett F, skriver Erik Bengtzboe (M) i en replik.
1115116117232