Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Blogg"

Visar sida 25 av 33

Nyhetskategorier

Sofia Malmberg bloggar: Därför borde skolbiblioteken ta efter Danmark

2016-01-13
I Danmark har regeringen infört en ny reform där skolbiblioteken ska bli centrum för det pedagogiska lärandet på skolan. Reformen står i skarp kontrast till skolbibliotekssituationen i Sverige idag, där alltför många lärare och elever saknar tillgång till skolbibliotek som spelar roll för lärandet och det lokala kulturlivet, skriver Sofia Malmborg i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

Per Kornhall bloggar: Tack för ditt mejl, ingenjören!

2016-01-11
Häromdagen fick jag ett mejl från en person som arbetar som ingenjör. Personen tackade för min bok ”Barnexperimentet” som hen hade läst med behållning. Utifrån det engagemang för skolfrågor personen hade och som hade ytterligare förstärkts genom att läsa boken föreslog hen konkreta förslag om hur man skulle kunna komma tillrätta med problemen i skolan…
Nyhetskategorier

Åsa Morberg bloggar: Det här behövs för att förbättra VFU:n

2015-12-08
Nu har UKÄ följt upp den verksamhetsförlagda delen av utbildningen till förskollärare och lärare. Alla lärosäten med examenstillstånd för förskollärare, grundskolelärare och ämneslärare är med i uppföljningen. Yrkeslärarna omfattas inte av uppdraget. De är återigen utanför övriga lärarutbildningar. Det får mig att reagera. Deras VFU är lika viktig som andras VFU, skriver Åsa Morberg i…
Nyhetskategorier

Åsa Morberg bloggar: Vi behöver inte fler riktlinjer för att sätta betyg

2015-12-02
Nu ska snart höstterminens betyg vara klara och för första gången får enbart legitimerade lärare avge betyg. Legitimerade lärare ska hjälpa och stödja icke legitimerade lärare i betygssättningen och signera betygslängder. Många skolledare och många lärare vittnar om svårigheter av skilda slag. En fråga är hur det egentligen ska gå till, rent praktiskt, när en…
Nyhetskategorier

Vi måste satsa på de estetiska ämnena!

2015-11-16
Många högskolor erbjuder inte alls de estetiska ämnen som exempelvis bild på lärarprogrammet. De har inte kompetens för bildämnet. Lärarutbildningarna måste dimensioneras utifrån behovet i skolan - idag är det väldigt få blivande lärare som väljer estetisk fördjupning trots stort behov av bildlärare i skolan, skriver Åsa Morberg i sin blogg.
124252633