Snabb väg till extra anpassningar, god studiero på lektionerna och goda möjligheter till kollegial samverkan. Det är lärarnas egen bild av sitt arbete i grundskola och på gymnasiet.
Skolinspektionens granskning av 30 skolhuvudmän visar att över hälften av dem inte gör tillräckligt för att komma till rätta med så kallade glädjebetyg, det vill säga betyg som satts högre än vad elevernas kunskaper motsvarar.
I Skolinspektionens enkät som genomförts på grundskolor i Sverige våren 2022 når JENSEN högst resultat inom studiero av Sveriges alla fristående och kommunala skolhuvudmän (som har fler än en skola).
Tydlighet och struktur tillsammans med ett aldrig sinande lösningsfokus har gjort att lärarna på branddrabbade Rosengårdsskolan snabbt kommit igång med undervisningen igen i tillfälliga lokaler på gamla Segevångsskolan.
Underkända nior läser upp sina betyg i sommarlovskola – och blir gymnasiebehöriga. Men 94 procent av dem har ingen långsiktig hjälp av satsningen. Det visar vår stora granskning som även blottlägger stora skillnader i hur lovskolan fungerar runtom i landet. "Lovskolan är ett nederlag för svensk skola", säger forskaren Åsa Morberg.
Satsningen på sommarlovskolan, där underkända niondeklassare utan gymnasiebehörighet får en andra chans, är ett misslyckande. Fler än nio av tio elever klarar ändå inte gymnasiet, visar tidningen Ämneslärarens granskning. "Lovskolan är ett nederlag", säger forskaren Åsa Morberg.
Niondeklassare som godkänns först efter lovskolan i juni är överrepresenterade bland dem som sedan inte klarar gymnasiet. Det visar ny statistik från Skolverket som i övrigt har dålig koll. "Vi vet inte vad som händer på sommaren", säger Christina Sandström.
Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.
Med utgångspunkt i Linnea Lindquists rapport djupdök vi i skolledares utmaningar och möjligheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget. Seminariet presenterades av Berättarministeriets generalsekreterare, Dilsa Demirbag-Sten, och medverkade i panelen gjorde Linnea Lindquist, rapportförfattare och skolledare, Anna Sjögren, docent, IFAU, och Åsa Hirsh, Göteborgs universitet.