För att rädda fler unga undan skuldfällan krävs mer fokus på privatekonomi i skolundervisningen. Men det krävs också politiska åtgärder mot överskuldsättningen, skriver Gabriella Göransson, vice vd och kreditinformationschef, UC.
I sitt slutgiltiga förslag till nya timplaner sköt Skolverket till ytterligare åtta timmar till skolans minsta ämne: hem- och konsumentkunskap. Bra, konstaterar flera hkk-lärare. Men de hoppar inte jämfota av glädje.
Elevens val tas bort och de allra flesta timmar som frigörs läggs i stället på SO- och NO-ämnena. Men några timmar har flyttats från historia/SO till hem- och konsumentkunskap i det slutgiltiga förslag som Skolverket lämnade till regeringen.
Skolans minsta ämne, hem- och konsumentkunskap, ser ut att få fyra timmar till i nya timplanen. Alldeles för lite, enligt många hkk-lärare. Så här svarar Skolverket på kritiken.
"Kursplanen för hem- och konsumentkunskap har höga och lovvärda ambitioner, men timplanen är ett hån", skriver Matmaffian, Sveriges Matskribenters förening och Sveriges konsumenter i en gemensam debattartikel.
Bristfälliga kunskaper i privatekonomi kan – om det vill sig illa - slå hårt mot den enskilda individen under livets gång. Ändå händer inget i frågan om en starkare ställning för privatekonomiämnet i skolan. Det är dags att ändra på det. Inför mer fonder och mindre sås i hem- och konsumentkunskapen, skriver Frida Bratt, sparekonom.
Satsa mer på privatekonomi i skolan. Föräldrar bör prata pengar med sina barn på ett lekfullt sätt redan innan barnen har börjat skolan. Det tycker ekonomiexperten Annika Creutzer.
En ny undersökning visar att en av fyra unga vuxna upplever att de inte har tillräckligt bra koll på privatekonomi. En stor majoritet av dem önskar att skolans undervisning om privatekonomi ska byggas ut.