Interessen for å søke lærerutdanning stuper, viser årets søkertall. Fem avgangselever ved Skedsmo videregående i Lillestrøm ser etter helt andre yrker.
I höst inleds svenskspråkig S2-lärarutbildning vid Helsingfors universitet. Förhoppningen är att fler personer som flyttar till Finland ska välja svensk skola.
I stället för detaljstyrning bör ansvariga ministrar ge lärarutbildningen tillräckliga resurser och akademisk frihet. Det skriver Anders Linde-Laursen och Cathrine Norberg, Lärarutbildningskonventet, i en replik.
Læreruddannelsen er spækket med spændende teorier, men der mangler undervisning i basale ting som opgaveoversigter, Aula-håndtering og underretninger, og på skolerne er der ikke tid til at give erfaringerne videre, lyder det fra nyuddannede Amalie Aagaard, som har skrevet et debatindlæg i Politiken.
25 procent af de studerende, som har overvejet læreruddannelsen men valgt en anden uddannelse, har et karaktergennemsnit over 10. De fravalgte lærerlivet, blandt andet på grund af bekymringer om det faglige niveau på uddannelsen.
Regeringen vill se en lärarutbildning med mindre teori och mer praktik. "Det viktigaste för oss är mer lärarledd tid och en introduktionsperiod till alla", säger Titus Fridell, Sveriges Lärarstudenter.
Statsråden Mats Persson och Lotta Edholm behöver en gång för alla kasta ut de pedagogiska teorierna från lärarutbildningen och ersätta dem med modern kognitionsforskning. Det skriver Erik Berg, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet och lärarstudent, och Hannes Snabb, riksordförande Liberala studenter och lärare.
Det finns flera allvarliga problem med utbildningen till lärare. Mest allvarligt är att studenterna inte är tillräckligt förberedda för mötet med eleverna i klassrummet, skriver Lotta Edholm och Mats Persson.
I rapporten redovisas den senaste statistiken över sökande, antagna, nybörjare, examinerade och genomströmning på program mot förskollärarexamen, grundlärarexamen, yrkeslärarexamen och ämneslärarexamen. Ofta avser den läsåret 2021/22. (pdf)
UKÄ ser höga ambitioner och medvetet arbete för att hålla en hög kvalitet i lärarutbildningarna. Många lärosäten har i och med utvärderingen genomfört åtgärder för att säkerställa kvaliteten i sina lärarutbildningar. (pdf)
Avhoppen från Sveriges lärarutbildningar har minskat för alla utbildningar utom för förskollärarutbildningen. Minskningen är särskilt tydlig för ämneslärarutbildningen. Dessutom håller de flesta lärarutbildningar som granskats av UKÄ en god kvalitet. Det visar två nya rapporter från UKÄ.