Lisa Palm jobbade tidigare som kock. Linnea Nestius Svensson är i botten civilingenjör från livsmedelsbranschen. Båda är nyblivna lärare och har sökt sig till skolan. Vad var det som lockade dem till läraryrket? Och vad tänker de om sitt nya jobb? (webb-radio)
Vi har en alarmerande brist på behöriga lärare, sjunkande elevresultat och färre elever som läser vidare på avancerad nivå. Att i detta läge tala för att minska antalet lärosäten är ett mycket kortsiktigt tänkande. Den synnerligen dåliga planeringen av dimensionering och lokalisering av lärarutbildning har både påverkat kvaliteten i lärarutbildningen och naturligtvis tillgången på behöriga…
Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening vill locka fler till läraryrket – med avskrivna CSN-lån. Helene Hellmark Knutsson tycker att det är ett intressant förslag. "Det här ser jag som ett av många förslag som vi behöver titta närmare på för att komma åt lärarbristen", säger hon.
Det finns stora förhoppningar om att den nya klasslärarutbildningen i Helsingfors ska lösa lärarbristen i regionen. Men än syns inte frukterna av den nya utbildningen.
Skånska lärarstudenter har svårt att få tag på praktikplatser när de ska ut på skolorna för att göra sina 20 veckors praktik och i Helsingborg tvingas lärarutbildningen sätta in en extrakurs för de studenter som inte fått praktikplats.
Bristen på praktikplatser för blivande lärare är stor nationellt, men extra stor på vissa håll. På Campus Helsingborg får ett 30-tal lärarstudenter inte några praktikveckor och tvingas vänta i ett helt år.
Campus Helsingborgs negativa trend, att det ständigt och i allt större utsträckning fattas praktikplatser, behöver vända om lärarbristen någonsin ska minska. Det skriver ledamöterna i styrelsen för Lärarnas riksförbunds studerandeförening i Helsingborg tillsammans med Mimmi Rönnqvist, Lärarnas riksförbunds studerandeförening.