En av fyra svenska 15-åringar kan inte läsa ordentligt. Många av dem lär dock få godkänt betyg i svenska oavsett. Det skriver Nya Kristinehamns-Posten på ledarplats.
Allt fler elever slussas i dag upp till gymnasiet utan att kunna läsa eller skriva åldersadekvat. Med nivåsänkningen av det nationella provet i svenska, kommer ännu fler att bli ”godkända” utan att kunna det mest grundläggande, skriver läraren Filippa Mannerheim.
Att vi tolkar den lärarutbildning som jag läser vid Malmö universitet så olika beror antagligen inte på bristande underlag, utan på att Wedin och Schmidt inte delar min uppfattning om vad som utgör god läs- och skrivundervisning, skriver Aron Ihse Trägårdh, ordförande för Sveriges Lärarstudenter i Malmö.
Det Skolverket gör är att slå ifrån sig kritiken istället för att lyssna in vad kritiken består i. Syftet med bedömningsstödet är ju att identifiera elever som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, skriver specialläraren Inger Fridolfsson.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är ambitionen att varje elev ska lära sig läsa redan i förskoleklass. För att nå dit har skolan tagit flera medvetna beslut. Ett av dem är att låta grundskollärare undervisa barnen redan från förskoleklass.
Metoder för läsinlärning hamnar i skuggan av grundskolans obligatoriska kartläggningar för att hitta elever med behov av extra stöd, säger kritiska lärare. ”Jag skulle nästan säga att lära barn att läsa är bortprioriterat på utbildningen”, säger lärarstudenten Aron Ihse Trädgårdh.
Världens största barnbokspris går till Indigenous Literacy Foundation (ILF) för arbetet med att sprida litteratur till barn som bor långt från bibliotek och infrastruktur bland Australiens urfolk.
Skolverkets läsa-skriva-räkna-garanti får massiv kritik i Grundskollärarens stora granskning. Nu meddelar skolminister Lotta Edholm att stödmaterialet i garantin ska ”göras om i grunden”.
Ann S. Pihlgren är fil.dr, förskole- och skolutvecklare samt författare och föreläsare. Hon har skrivit ett flertal böcker, bland annat om högläsning, undervisning och lärande i förskolan. Ann har också varit en del av Skolverkets läslyft och tilldelats Läromedelsförfattarnas pris för bästa kurslitteratur.
För snart 10 år sedan öppnades Ribersborgs förskolebibliotek i samband med projektet Läsmagi, där stadens förskolor fick stöd för att starta egna bibliotek. Pedagog Malmö besökte biblioteket tillsammans med utvecklingspedagogen Ulf Malmqvist och förskolläraren och språkombudet Stephanie Persson, för att prata högläsning och textsamtal.