Rapportens huvudfokus är händelser som drabbar barn som går i skolan. Eftersom skolpersonal och andra vuxna både kan utsättas för våld av elever och vara gärningspersoner vid våld mot elever inkluderas dock även händelser där någon av de inblandade är en vuxen. (pdf)
I denna rapport berättar Skolinspektionen om erfarenheter gällande situationen i skolan. Myndighetens granskning sker främst utifrån risk och syftar inte till att återge en representativ bild av hur det ser ut på alla skolor i landet. (pdf)
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)
Riksrevisionen har granskat om Arbetsförmedlingens arbete är effektivt för att nå målet om att öka kortutbildade arbetssökandes deltagande i reguljär utbildning. (pdf)
I den här rapporten är syftet att följa hur det nya statsbidraget till inköp av vissa läromedel har använts av i synnerhet de kommunala huvudmännen och i viss mån av de fristående. (pdf)
I den här studien undersöker vi i vilken omfattning olika elevgrupper övergår till högskolan direkt från gymnasieskolans högskoleförberedande program och skillnader i hur olika grupper av elever från gymnasieskolan presterar i högskolan. (pdf)
Studien undersöker skillnader mellan olika elevgrupper i vilken omfattning de direkt övergår till högskolan från gymnasieskolans högskoleförberedande program och vilka skillnader som finns i prestationer i högskolan mellan olika grupper av elever från gymnasieskolan. (pdf)
I detta delbetänkande kommer utredningen med förslag som innebär att skolväsendet involveras i ett arbete för att motverka brottsligheten och öka säkerheten inom skolan och i samhället i större utsträckning och mera systematiskt än vad som är fallet i dag. (pdf)
Resultaten visar bland annat att huvudmännen och rektorerna behöver ta ett mer aktivt ansvar för utbildningen genom att utforska, hämta in erfarenheter kring och kontinuerligt utvärdera olika metoder. Lärarna behöver få bättre förutsättningar för gemensamt utvecklingsarbete i form av tid och möjligheter till samverkan. (pdf)
2023 var det 15 år sedan Skolinspektionen bildades. Vi har under de åren på olika sätt utvecklat och stärkt vår verksamhet. Genom vår inspektion bidrar vi till förbättringar för barn och elever i landets alla förskolor och skolor. (pdf)
Syftet med granskningen är att bedöma om arbetsmarknads- och socialnämndens verksamhet avseende arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck gällande barn är ändamålsenligt. Syftet är också att bedöma om förskolenämndens arbete är ändamålsenligt för att uppmärksamma de barn som lever under hedersrelaterat våld och förtryck. (pdf)