Sex av tio lärare svarar att det antingen har skett nedskärningar under 2023, eller att det kommer att ske under nästa år. Så gott som varenda lärare uppger att nedskärningarna leder till ökad stress och ökad arbetsbelastning. (pdf)
Prosjektet er rettet inn mot å studere sammenhenger mellom kommunal styring og vilkår for skoleledelse og lederrollen. 539 rektorer har svart på spørreskjemaet. Av disse kommer 441 fra grunnskoler og 98 fra videregående skoler. Respondentene utgjør et representativt utvalg av de aktuelle målgruppene. (pdf)
The report underscores the importance of learning to live both with and without digital technology; to take what is needed from an abundance of information but ignore what is not necessary; to let technology support, but never supplant, the human connection on which teaching and learning are based. (pdf)
Undersökningen visar att många huvudmän behöver höja ambitionsnivån i sitt förebyggande säkerhetsarbete. Bara drygt hälften av rektorerna är fullt nöjda med den gällande kris- och beredskapsplanen. (pdf)
En ny rapport från Sveriges Lärare visar hur utbrett kundtänkandet är i svensk skola. Det bidrar till att lärare utsätts för orimliga krav och otillbörlig påverkan, såväl av vårdnadshavare som av rektorer och huvudmän.
I rapporten ”Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe – 2022/23” jämförs hur mycket undervisningstid elever i grundskolan i 39 europeiska länder får läsåret 2022/2023. (pdf)