I den här rapporten redovisas resultaten från Skolverkets undersökning ”Attityder till skolan 2018”, en undersökning om elevers och lärares syn på skolan. (pdf)
I Specialpedagogiska skolmyndighetens barnpanelsrapport berättar trettioen elever om hur de upplever sin skolvardag. I intervjuerna har vi mött elever med fysiska, kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i åldern 10 till 18 år som alla går i grundskolan. (pdf)
Staten har infört ett bidrag för stärkt likvärdighet i förskola och grundskola. Men redan innan systemet är fullt utbyggt så kan vi se att bidraget misslyckas med sitt syfte. De öronmärkta pengarna kommer i stor utsträckning att gå till annat än det är tänkt. (pdf)
Konsulter från Kunskapsbolaget har intervjuat ett drygt 20-tal skolchefer och rektorer i fristående skolor om 2019 års utmaningar samt om viktiga frågor för skolutveckling. Undersökningen är en strukturerad telefonintervju och omfattar större, medelstora och mindre skolorganisationer, de flesta med 400 – 1000 elever. I undersökningen ingår i huvudsak grundskolor, men även grundsärskolor och gymnasieskolor är…
I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om elever och personal i fritidshemmen för läsåret 2018/19. Skolverkets statistik om fritidshem ingår i Sveriges officiella statistik och samlas in den 15 oktober varje år av Statistiska centralbyrån på Skolverkets uppdrag. (pdf)
Allt pekar på att Sverige står inför en tilltagande brist på lärare. Bristen ser ut att bli störst på högstadielärare inom matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik samt svenska som andraspråk, slöjd och hem- och konsumentkunskap. (pdf)
I den nya rapporten "Folkhögskolan som inkluderande miljö för deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar" från Encell ger deltagare, lärare och rektorer på folkhögskola sin syn på varför det fungerar. (pdf)
Den här rapporten visar att svensk skola genomsyras av en osund dokumentationskultur. Lärarförbundet har i samarbete med Novus frågat ett representativt urval av lärare hur de upplever dokumentationen av elevernas kunskapsutveckling. (pdf)
Riksrevisionen har granskat Statens skolverks och Statens skolinspektions arbete mot otillåten spridning av nationella prov under perioden 2015 till och med augusti 2018. Med otillåten spridning avses att nationella prov som omfattas av sekretess har hanterats felaktigt och blivit kända i förväg. (pdf)
I denna promemoria beskrivs Skolverkets statistik om planerad undervisningstid i grundskolan läsåret 2018/19. I årets insamling har uppgifter för drygt 98 procent av skolenheterna rapporterats in. (pdf)
Den här rapporten undersöker effekterna av skolnedläggningar på studieresultat hos svenska högstadieelever under perioden 2000–2012. Undersökningen jämför studieresultat hos elever som gått ut nian på de nedlagda skolorna med motsvarande hos deras yngre syskon som förväntades gå på samma högstadieskola, men som en följd av nedläggningen gick ut nian på en annan skola.