Med hjälp av en unik undersökning av barns och ungas läsvanor visar rapporten att läsvänliga hem också har läsande barn och unga. Men också att många föräldrar brottas med den läsfrämjande uppgiften och hur viktigt det är att omgivningen kan ge dem en stödjande hand. (pdf)
I denna rapport har SkolmatSverige, som drivs av Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) vid Region Stockholm, undersökt hur skolmåltidernas miljömässiga hållbarhet har utvecklats i grundskolor sedan de nationella och globala klimat- och miljömålen stiftades. Rapporten är baserad på grundskolor i Sverige som har använt SkolmatSveriges enkätverktyg. (pdf)
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i rektorers arbete för rättvisande och likvärdiga betyg på 30 gymnasieskolor, både offentliga och enskilda huvudmän. (pdf)
AcadeMedia har låtit en extern part granska arbetet med betyg och bedömning inom gymnasieskolorna. Syftet har varit att utreda om det förekommer någon form av press på lärare att sätta högre betyg än vad som är motiverat utifrån elevers kunskapsnivå. (pdf)
Rapporten har följt utvecklingen gällande ett antal nyckeltal kopplat till läromedelsinköp i Sveriges kommuner. Läromedelsbarometern ger en lägesbeskrivning av likvärdigheten i kommuner och regioner i Sverige och undersöker närmare vilka faktorer som påverkar hur läromedel prioriteras. (pdf)
Resultatet visar tydligt att lärarstudenter tycker läromedel är viktigt, och något de vill ha i sina framtida klassrum. De ser det som ett viktigt redskap i sin egen undervisning, men ser även att läromedlen hjälper elever att klara skolan. Detta är i linje med vad lärare, elever, vårdnadshavare och kommunpolitiker har svarat i tidigare undersökningar.…
Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att föreslå en långsiktig lösning för att säkerställa myndigheters, kommuners och andra aktörers tillgång till skolinformation. (pdf)
Rapportförfattarna belyser utvecklingen inom olika utbildningsinriktningar på gymnasiet och i högskolan, samt inom olika yrken, och ger en bild av de olika insatser som har genomförts för att nå en jämnare könssammansättning. (pdf)
Undersökningen genomfördes mellan 24 april och 15 maj 2023. Enkäten skickades till 11 851 skolledare och 4 146 svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 35 procent. Underlaget består av skolledare i alla skolformer – från förskola till vuxenutbildning. I begreppet skolledare ingår alla ledarkategorier inom utbildning. (pdf)