Skolportens forskningsmagasin

39
Skriv ut

Skolporten nr 1/2017 – ute 7 feb!

Skolporten omslag 1 2017

TEMA: Det handlar inte bara om att knäcka koden. Läslusten kommer när eleven faktiskt förstår vad som står i texten.

INTERVJU: Möt Mariet Ghadimi, forskare i socialt arbete och verksamhetschef på TRIS – Tjejers rätt i samhället. Läs artikeln här!

INBLICK: Bedömning i förskolan. I två nya avhandlingar undersöks hur bedömning av lärande går till i förskolan.

REPORTAGE: Alfa-klasser. Följ med till en av alfabetiseringsklasserna på gymnasieskolan Stora Holm i Göteborg.

Dessutom:
27 nya avhandlingar för dig som är intresserad av skolforskning, krönika av Karin Berg, nya böcker… och mycket mer!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjerbjudandet:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

PRENUMERERA HÄR!


skolporten-digitalt-nr4-2016_100px

NYHET!

Nu finns Skolportens magasin digitalt!

Du som redan får det tryckta magasinet Skolporten har nu möjlighet att läsa Skolporten i din telefon, surfplatta eller på din dator.

2 STEG: SÅ ENKELT AKTIVERAR DU DIN DIGITALA PRENUMERATION 

Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google PlayFör att läsa Skolporten på din dator, klicka här!

Du som inte är prenumerant köper enkelt lösnummer i App Store eller Google Play.

Psst! I appen läser du bilagan Pedagogisk forskning gratis!

Bli prenumerant redan idag – den digitala utgåvan ingår utan kostnad!

Beställ Skolporten här!

Kontakt:

Moa Duvarci Engman

Chefredaktör:

Moa Duvarci Engman,
tel: 073-506 46 49

 

 

 

Anna Kreissl

Annonsansvarig:

Anna Kreissl, Kompetenstillväxt Sverige,
tel: 073-941 08 48

Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper.

Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler!

Varje nummer av magasinet har olika teman. 

Om Skolportens forskningsmagasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt magasin med fokus på forskning och utveckling i förskolan och skolan.

Med ett ständigt aktuellt innehåll ska magasinet vara det självklara valet för skolledare, lärare och förskollärare som vill ta del av intressant och relevant forskning på ett lättillgängligt sätt.

Målgrupp: Lärare, pedagoger och skolledare inom skola och förskola, samt chefer på förvaltningsnivå och politiker intresserade av skolfrågor.

Skolportens forskningsmagasin kommer ut 6 gånger per år, och har en kontrollerad TS-upplaga på 7 300. Antal läsare, Orvesto Näringsliv 2016: 24 000.

Produktplan Skolportens forskningsmagasin (pdf). 

Prenumerera på Skolporten här


Nedan kan du läsa om äldre nummer av Skolportens forskningsmagasin

Skolporten nr 6/2016

TEMA: Rustad för rast. Så kan rastmiljön bli bättre.

INTERVJU: Professor David Mitchell om en inkluderande undervisning.

INBLICK: Långvarig skolfrånvaro är ett växande problem. Varje elev måste känna sig sedd och det måste bli en reaktion på frånvaron. Det menar regeringens utredare Malin Gren Landell.
Läs hela artikeln här: Rätt hjälp vid lång skolfrånvaro.

DESSUTOM:

Nytt institut för skolchefer.

Därför behövs mer gymnastik i skolan.

23 aktuella avhandlingar, krönika av Karin Berg, nya böcker… och mycket mer!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 5/2016

 

 

Tema: Formativ bedömning. Vad innebär begreppet egentligen? Åsa Hirsh, lektor i pedagogik, och Anders Jönsson, professor i didaktik, i en stor intervju.

Dessutom: El Sistema växer i Sverige. Internationellt kände skolforskaren Alma Harris om distribuerat ledarskap.

Debatt: Per Kornhall om vad som kan ha påverkat resultaten i Timss och Pisa – läs artikeln här!

27 aktuella avhandlingar. Twitterintervju med Linda Linder.

Plus: Så kan mobilen blir en tillgång i undervisningen – läs artikeln här!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 4/2016: 

Skolporten_4_2016_ny_widget

 

 

 

Tema: Nyanlända i skolan. Skolan måste tänka nytt kring nyanlända elevers (språk)inlärning, menar forskarna.

Intervju: Psykologen Petri Partanen vill ge elever möjlighet till reflektion över det egna lärandet.

Anknytning i förskolan: Efter ett lyckat pilotprojekt börjar Malmös alla förskolor arbeta med anknytningspedagogik.

Forskande lärare: Stockholm teaching and learning studies uppmuntrar lärare att forska mer.

Debatt: En av skolans viktigaste uppgifter är att undervisa i källkritik, skriver Camilla Nagler, Teskedsorden.

Prenumerera på Skolporten här!

 

Skolporten nr 3/2016:

Skolporten_3_2016_widget

Tema: Att utvecklas som lärare. 

I motsats till den dystra bild av lärares yrkesliv som ofta målas upp vittnar forskare om en yrkeskår som tycker om att utvecklas och känner stor arbetsglädje.

Bäst resultat och mest undervisningsglädje känner de lärare som lyckas avgränsa sitt arbete, fokusera på det som är bra – och bygga goda relationer.

Intervju: Hur och vem styr den svenska skolan? Viljan att förändra fick pedagogikprofessor Elisabet Nihlfors att börja forska.

Reportage: Kan svaret på den svenska matematikundervisningens kris finnas i en japansk metod?

Debatt: Timmarna för kompetensutveckling måste användas vist, skriver Ingela Bursjöö i en debattartikel.

Inblick: Åsa Sundelin har undersökt samtalet mellan studie- och yrkesvägledare och nyanlända. Läs artikeln här som ett smakprov!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 2/2016:

SP_2_2016_widget_200x142

Stor intervju med psykologen Bo Hejlskov Elvén om att bemöta konflikter i klassrummet.

Tema källkritik. I en digital värld blir källkritik allt viktigare. Trots det råder stora brister i skolan – hos såväl elever som lärare.

Dessutom: Så hanterade Sverige och Tyskland Pisakrisen. Interaktiv språkundervisning för nyanlända. Debatt: Digitalisera skolan nu, menar rektor Peyman Vahedi.

Namnlöst-2

 

 

 

 

 

+ Du får bilagan Pedagogisk forskning 2015 på köpet!

Rättssäkra betyg? Ilona Rinnes avhandling blev mest läst på Skolporten.se förra året – läs intervjun med henne här!

Prenumerera på Skolporten här!


Skolporten nr 1/2016:

Tema: Fritidshemmets nya uppdrag ska höja den pedagogiska kvaliteten. Men mindre barngrupper och mer utbildad personal behövs på fritids.

Intervju: Rektorn och skolledaren Lina Axelsson Kihlblom om ledarskap, integration och skolforskning.

Reportage: Berättarministeriet väcker språklusten. Klass 5B på Magelungsskolan upptäcker skrivarglädjen på Berättarministeriet.

Inblick: Fjärrundervisning på frammarsch. Undervisning på distans ska ge fler skolelever tillgång till behöriga lärare.

Debatt: Elefanten i den svenska skolan stavas resursfördelning, skriver Ingela Netz.

Samt: Krönika av Karin Berg, 20 nya avhandlingar, tips på nya böcker och mycket mer!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 5/2015:

SP5_2015_omslag_megameny

Tema: En bredare satsning på teknik behövs i skolans alla ämnen. Är ny teknik och nya sätt att lära sig nyckeln till framtidens skola?

Intervju: Micael Dahlén, professor, föreläsare och författare, om kreativitet och lärande utanför ramarna.

Inblick: Dyskalkyli: Från ifrågasatt begrepp till ­etablerad diagnos. Men svårigheter med matematik behöver inte nödvändigtvis innebära större sannolikhet för dyskalkyli.

Kortare artikel: Den så kallade ”superskolan” – Vallbacksskolan i Gävle – jobbar mot segregation. Arbetet ska följas av forskare.

Debattartikel: Skolan bidrar till såväl ökad tolerans som ökad polarisering, skriver Christer Mattsson, tf föreståndare Segerstedtinstitutet, om extremism och rasism i skolan.

Samt: Twitterintervju med Micke Kring, vinnare av Guldäpplets särskilda pris 2015, krönika av Karin Berg, tips på nya böcker och mycket mer!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 4/2015

Tema specialpedagogik: Bättre organisatoriskt stöd för specialpedagogiken kan göra stor skillnad för eleverna. Men det kräver att rektor tar täten för verksamheten.

Stor intervju med den kanadensiska läraren och läs- och skrivutvecklaren Adrienne Gear: Från text till tanke. Bättre läsförståelse med fem enkla lässtrategier.

Dessutom: Allt ljus på Jokkmokk – entreprenöriellt lärande skapar motivation och stolthet (läs smakprov här).

Fem vägar till bättre ledarskap. Viviane Robinson har forskat om hur skolledare arbetar med elevernas lärande i fokus.

”Gör skolledaren till pedagog” – debattartikel av Åsa Melander, utbildningskonsult i Sverige och Storbritannien.

Gästkrönika av lärarpanelisten Magnus Blixt. Höstens nya avhandlingar. Skolportens boktips – och mycket mer!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 3/2015:

Tema: Arbetslag. Vad ska arbetslaget egentligen göra – och vad betyder det för lärandet?

Mer läsning:

Dessutom alltid i Skolporten:

  • Vi listar 37 nya avhandlingar om skolan och förskolan och intervjuar forskarna som skrivit kvartalets favoritavhandlingar, i urval av Skolportens lärarpanel.
  • Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 2/2015:

SP2_2015_omslag_megameny2

Tema: Nyanländas lärande. Vägar till ett bättre mottagande.

En bra start är nyckeln till en lyckad skolgång för nyanlända elever. Intervju med bland andra Nihad Bunar, professor vid Stockholms universitet och expert på nyanlända. Goda exempel visar vägen: Grimstaskolan i Vällingby arbetar med genrepedagogik. Söderporten i Norrköping arbetar tätt ihop i lärarteamet för att göra eleverna redo för ordinarie undervisning i alla ämnen på ett år.

Intervju:
Skolforskaren Helen Timperley i en stor intervju om kollegialt lärande. Lärande är en social aktivitet – vi lär av varandra, menar hon.

Skolforskningen kartlagd:
När forskningsresultat tillämpas i praktiken förenklas de ofta för mycket. Det visar en kartläggning av aktuell skolforskning för det nya Skolforskningsinstitutet.

Learning analytics:
Samla data om eleverna och få insikt i deras lärande.

Stopp för avhopp:
Kungsbackas satsning minskade avhoppen. Läs artikeln här (smakprov – pdf)!

Dessutom:
Vi listar alla nya avhandlingar om skolan och intervjuar forskaren som skrivit kvartalets favoritavhandling, i urval av Skolportens lärarpanel. Skolportens Petra Svensson tipsar om nya böcker. Krönika av Karin Berg, och mycket mer!

Prenumerera på Skolporten här!

Skolporten nr 1 2015

Omslag nr 1 2015 stor

Tema: Förskolan – en ny skola?

Intervju:

Skolforskaren Dylan Wiliam om formativ bedömning i en stor intervju.

Karriärtjänster:

Förstelärare ska utveckla skolan.

Internationellt:

Det klassiska marshmallowtestet visade att barnen som klarade att vänta på sin marshmallow fick bättre skolresultat. Men psykologen Walter Mischel understryker att förmågan till självkontroll kan tränas upp.

Nu kommer skaparbibblan!

Hur kan skolbiblioteket inspireras av ”gör det själv” och maker-rörelsen och bli en ”skaparbibbla”? Reportage från Lava Bibliotek & Verkstad på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Dessutom:

Debattartikel av läraren och bloggaren Karin Brånebäck om kollegialt lärande. Läs artikeln här som ett smakprov!
Twitterintervju med @Fritidspedagog, krönika av Karin Berg, och mycket mer!

Skolporten nr 4 2014

Skolporten_4-2014_omslag_liten_NY

Tema: Pedagogiskt ledarskap i praktiken

Vad är pedagogiskt ledarskap och vilken roll spelar det för skolresultaten? Hur kan skolledare bli bättre på sitt pedagogiska ledarskap i praktiken?

Stor intervju med Carol Dweck, forskaren bakom mindset

Beröm eleverna för deras ansträngning, inte deras förmåga. Elever som tror att det lönar sig att kämpa lyckas bättre i skolan, menar den amerikanska motivationsforskaren Carol Dweck.

Reportage: Fysik på tivoli

På Liseberg och Gröna Lund arrangeras varje år fysikdagar där eleverna kan uppleva Newtons lagar verka på den egna kroppen. Studier visar att lärandet ökar efter en dag med tivolifysik, men det förutsätter att lärarna både förbereder och efterarbetar ordentligt. Reportage från Fysikdagen på Liseberg i september.

Inblick: Karlshamn kör läxlöst

När Norrevångsskolan i Karlshamn skippade läxorna gick betygen upp och eleverna trivs bättre. Men forskningen om läxornas för- och nackdelar är inte entydig.

Utblick: Sydkoreas skolor inifrån

Trots ständiga topplaceringar i Pisa börjar Sydkorea ifrågasätta sitt skolsystem. Ett skäl är att universiteten inte tycker att de får tillräckligt kreativa studenter. Nu ökar intresset för utländska utbildningssystem, bl a Sverige.

Dessutom:

– Vi twitterintervjuar initiativtagaren till Förskolechatt, Fredrik Larsson.
Debattartikel av Kenth Hedevåg om specialpedagogik.
– Skolportens Petra Svensson skriver om aktuella böcker. Läs hennes artikel ”Att bedöma och sätta betyg” här!
Jacob Möllstam, andrapristagare till lärarpriset Guldäpplet 2014, skriver krönika.
Skolportens lärarpanel väljer två favoriter bland alla nya avhandlingar.
– Notiser om aktuella ämnen.
– Vi listar alla alla nya avhandlingar om skolan.

Prenumerera på Skolporten här!

Prenumerera på Skolporten här!

Nyhet!

Nyhet för dig som är prenumerant: Läs Skolporten digitalt!

 app-store-ikon-270x80App Store

google-playGoogle Play

Läs Skolporten på din dator här

Lås upp din digitala prenumeration i dag – läs alla äldre nummer av Skolporten!

KUNDTJÄNST

Frågor om din prenumeration?

Kontakta Titeldata,

tel: 0770-457 177

Öppettider: 8.30-16.00

PRENUMERERA

Skolporten_4_2016_ny_widget

2 nr för prova på-priset 99 kr

6 nr av Skolporten (helår) för 590 kr

Beställ Skolporten här!

Ifous

ifous

Skolportens magasin ingår i medlemsskapet i Ifous.

Vill du veta mer, eller har du frågor om medlemsskap?

Kontakta:

Annika Faager, medlemsrådgivare
annika.faager@ifous.se
Tel: 0739-967 827

RELATERAT
Anna Östman

Lärare utan gränser

Internationellt

image descriptionGenom att arbeta ideellt med att stötta och utveckla lärare i utvecklingsländer har medlemmarna i Teachers Across Borders Sweden själva utvecklats mycket.

Jonas Vlachos_liten

Skola + Marknad = Problem

Skolmarknad

image descriptionKonkurrens och marknadsstyrning är inte någon bra modell för ett skolsystem, anser Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi vid Stockholms universitet, skolforskare och skoldebattör.

 
Annons