Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
”Skolor tvingas till fusk – och staten hejar på”
Idag kan lärare spökskriva uppsatser åt skrivsvaga elever, och sedan ge dem godkänt. Det är fusk, men det kallas ”anpassning”, skriver Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Nyhetskategorier
”Det är i förskolan killarna som senare blir kriminella kan räddas”
Kära politiker och medborgare, kan vi inte bara enas om att förskola, skola och fritidshem arbetar med samma barn. Skolan är en fortsättning inte en början. Resurser måste sättas in från förskola och genom hela skolsystemet, skriver företrädare för Förskoleupproret.
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Skolhundar ökar elevernas närvaro
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. ”Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund”, säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Forskningsnyheter inom specialpedagogik
Läs fler nyheter här.Forskning och utveckling kategorier
Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Skolhundar ökar elevernas närvaro
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. ”Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund”, säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Forskning och utveckling kategorier
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
School stress is widespread among students’ worldwide, impacting academic success and mental health. Most research focuses on average stress levels but lacks insights into temporal trends and inequalities.
Forskning och utveckling kategorier
What priorities for change are we missing in inclusion? Symphony of voices with participatory interviews
An interpretative qualitative research project has been carried out in north-west Spain (Galicia) with the aim of identifying the priorities which, in the opinion of the different agents involved, constitute the major demands of inclusion for an inclusive social and educational transformation.
Forskning och utveckling kategorier
Neuromyths about dyscalculia and dyslexia among educators in the UK
The current study examined the awareness and endorsement of neuromyths related to dyscalculia and dyspraxia with 229 educators in the UK.
Forskning och utveckling kategorier
Positive and multifaceted perceptions of Israeli kindergarten teachers contribute to developmental gains of children with developmental delay
This study examined the links between Israeli teachers’ perceptions of children with developmental delay (DD) in special education kindergartens and changes in children’s development.
Forskning och utveckling kategorier
Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott – särskilt för kvinnor. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet.
Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Positiv effekt av digital läsintervention för elever med IF
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Både matematiskt och relationellt kunnande hos lärare viktigt i undervisningen
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
Efter sommer skal lærerne finde de højtbegavede elever: Her er redskaberne
Fra næste skoleår skal lærere screene elever i 1. klasse, hvis de vurderer, at de er højtbegavede. Et nyt redskab er netop offentliggjort med tre tjeklister, og ministeriet har webinarer og vejledninger på vej til undervisningen.
Nyhetskategorier
Lærer om højtbegavede: ”Pluk de lavthængende frugter og find løsninger”
Har man en højtbegavet elev i sin klasse, handler det om at finde små gode løsninger, der hjælper både eleven og læreren i hverdagen. Pernille Wulff har arbejdet med højtbegavede elever i flere år og netop bidraget til en praksisnær bog med erfaringer
Nyhetskategorier
EHCP: Councils missing education plan deadlines for children with complex needs
Thousands of children in England with complex needs are missing out on support as councils fail to meet care plan deadlines, BBC News has found.
Nyhetskategorier
”Distansundervisning ett sätt återfå hemmasittare”
Forskning visar att pandemins distansundervisning ibland gjorde det svårare att lära. Samtidigt skulle vissa, som elever med NPF-diagnoser, tjäna på mer lärande på distans, menar psykiatriforskare.
Bristande stöd till barn med NPF i förskolan
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar Attentions nya enkätrapport. ”De här barnen måste få stöd och anpassningar tidigt, precis som de har rätt till”, säger Anki Sandberg, Attention.
Nyhetskategorier
”Vissa pedagoger är riktiga stjärnor. Vissa verkar inte förstå alls.”
Ett av tre barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i förskolan får inte de anpassningar som det behöver. Det visar en ny rapport från Riksförbundet Attention. (pdf)
Nyhetskategorier
Så vill Bollnäs hjälpa elever som har kämpigt i skolan
Det finns många elever som av olika skäl har svårt att klara av den vanliga skolan och behöver ha en assistent med sig eller få undervisning utanför klassrummet. Men nu vill Bollnäs kommun utreda om man kan starta en särskild resursskola för de elever som behöver extra stöd. Helen Morin Hansson, rektor på Kilbergsskolan, tror…
Nyhetskategorier
Tre frågor om: Adhd-medicin för att prestera bättre i skolan
SVT Nyheter Skånes och tidningen Lundagårds undersökning visar att studenter som inte har en adhd-diagnos tar medicinen för att prestera bättre. Men hjälper det verkligen?
Nyhetskategorier
Roboten hjälpte Hugo att klara skolan i Högsby: ”Kallas Hugo 2.0”
En operation tvingade Hugo Lindgren i Högsby att stanna hemma från skolan i tre månader. Med hjälp av en robot i klassrummet kunde Hugo hänga med i undervisningen utan att halka efter.
Nyhetskategorier
Podcast: När ett barn behöver särskilt stöd
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barn i behov av särskilt stöd. Ellinor, Fredrik och Eva berättar om tecknen som tyder på att särskilt stöd kan behövas, om de ibland svåra samtalen med vårdnadshavare och hur de gör för att anpassa verksamheten efter alla barn. (webbradio)
Nyhetskategorier
Skolar skal legge til rette for elevar med nedsett høyrsel – dei færraste gjer det
Ein skole i Porsgrunn har knekt koden. No oppfordrar Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) alle kommunar om å gjere det same.