Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar

Utvecklingsartiklar

Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej.
Veronica Söderlund.
Forskning och utveckling kategorier
Serier

Pedagogisk samsyn stärker elever i anpassad skola

25 november
Med ökad pedagogisk samsyn mellan lärare, lärar- och elevassistenter stärktes elevernas kommunikationsförmåga, konstaterar Veronica Söderlund, före detta rektor på anpassad gymnasieskola, i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola”.

Nya undervisningsstrategier ökar kontakt mellan elever i anpassad skola 

14 oktober
Nya undervisningsstrategier och tydlig rollfördelning ökade kommunikationen mellan elever i anpassad skola. Det visar Reiko Salinen och Åsa Kenttä i sin utvecklingsartikel. Utvecklingsartikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Kunskapsuppdraget i anpassad skola.

Svårt upptäcka distanselever i behov av stöd i vuxenutbildningen

30 september
Att identifiera elever i behov av stöd är särskilt komplext i distansundervisning för vuxna, och därför är det viktigt att tidigt bygga relationer. Det visar specialpedagogen Anna Sjöstrand och processledaren Charlotta Rudstedt Szadaj i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Vuxenutbildning på distans.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Vill du skriva en artikel?

För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer
Dela via: 

Nyhetsbrev