”Gör skolledaren till pedagog”

Ansvaret är stort, men brittiska skolledare förefaller inte vara lika ensamma som sina svenska kolleger. De får stöd av före detta skolledare med lång erfarenhet, som arbetar som en critical friend. Skolledaren har därmed en självständig röst som utmanar hen – men som har samma mål: att förbättra skolan. Samarbetet mellan skolor var också stort i Hackney. Skolor bedöms inte bara efter andel godkända, utan även efter hur stor skillnad de uppnått. En skola med sämre förutsättningar och sämre absoluta resultat kan anses bättre än en skola med goda resultat, om den har uppnått större skillnad. Det är konstigt att många svenska skolor i ”välmående” områden självklart anses bra. Är det bra nog om elever med goda förutsättningar får ett E? Svenska skolledare vill ägna mer tid åt pedagogisk ledning och mindre tid åt administration. En sådan förändring skulle kräva nytänkande. Brittiska skolledare rekryteras primärt på grundval av sitt pedagogiska kunnande och får under rekryteringsprocessen både undervisa och ge feedback till lärare för att visa att de kan utveckla andra. Ofta används en erfaren rektor som referens, men beslut fattas av skolan, som prioriterar vilka erfarenheter de vill ha. Det finns många framstående skolledare i Sverige som borde få mer utrymme för att påverka undervisningen på sina skolor, men skulle lärarna acceptera den insyn en pedagogisk arbetsledare behöver? Huruvida det vore ett positivt steg att knyta anställningstryggheten till skolresultaten är nog en onödig fråga – det är osannolikt att svenska skolledare skulle vara villiga att göra det. Att förändra strukturer över en natt är svårt. Flera av de radikala åtgärder som genomfördes i Hackney skulle vara ännu mer kontroversiella i Sverige. Andra skulle vara möjliga – men kanske svåra. Svårt är dock inte omöjligt. Något måste göras mycket snart för att svensk skola ska lyckas förbättra utbildningen för alla elever. Att se till att kvalificerade skolledare främst sysslar med pedagogik vore ett viktigt steg.”Är det bra nog om elever med goda förutsättningar får ett E?”
Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2015, ute nu!
Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning
Perspektiv på samernas historia
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 11 maj – 15 jun 2026



