Hoppa till sidinnehåll
Intervju

”Mellanmänskliga relationer måste levas varje dag”

Publicerad:2016-02-09
Uppdaterad:2016-05-10
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Ann-Louise Ljungblad

Född 1961
i Varberg

Disputerade 2016-02-05
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen

Vad sker i mötet mellan lärare och elev i undervisningsmiljöer som elever beskriver fungerar extra väl? Det har Ann-Louise Ljungblad utforskat i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Tidigare forskning har visat på vikten av en välfungerande relation mellan lärare och elev men hur en sådan relation tar sig uttryck ansikte mot ansikte har varit obekant. Matematik är också ett ämne där skillnader ökar och jämlikhet minskar. Jag ville bidra med kunskap om matematikundervisning i grundskola, gymnasiesärskola och gymnasieskolan.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärarens pedagogiska takt och hållning i undervisningen, och vad som sker i nuet mellan lärare och elev. Jag har följt undervisningen med hjälp av videokamera, ibland så nära som på en meters avstånd. I den interpersonella kommunikationen har jag analyserat tonfall, blickar och gester. Det är tydligt att läraren inte alltid hinner reflektera kring sitt gensvar till eleven utan känner in vad som passar i stunden. – Gensvaret sker i ögonblicket och bottnar i tidigare erfarenhet som lärare. I nuet finns inte tid för läraren att förlita sig på metoder. Det skapar en förståelse för en kreativ sida av läraryrket och undervisningen som en konstform och skapandeprocess.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Lärarens pedagogiska takt och hållning är avgörande i lärare-elev-relationer som vilar på respekt och tillit. Deltagande lärare skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. Dessa lärare har utvecklat en hög beredskap att möta det oberäkneliga i undervisningen. Resultatet synliggör en sekund av särskild betydelse, då eleven säger något som läraren inte har redskap för att hantera. I det ögonblicket framträder lärarens hållning. Öppet och tolerant, utan att värdera barnet, kan det barnet säger passera in i dialogen. Resultatet visar att mellanmänskliga relationer måste levas varje dag, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av betydelse för alla lärare.

Vad överraskade dig?

– Mycket. Framför allt att lärarens gensvar och elevens sätt att svara tar sig liknande uttryck oavsett ålder, nivå eller skolform.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare i praktiken och på lärarutbildningen. Forskningen visar att en av de svåraste aspekterna av yrket är att hantera relationer och det relationella yrkeskunnandet måste in på utbildningen. Idag är varje lärare själv med detta i sitt klassrum och det krävs mer forskning för att stödja dem i detta. Annika Larsson Sjöberg
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk