Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Kamrathandledning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers kunskapsutveckling

Publicerad:2016-02-29
Uppdaterad:2016-03-02
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Artikel nummer 3 2016: Kamrathandledning – ett pedagogiskt verktyg för att förbättra elevers kunskapsutveckling Elevernas kunskapsutveckling har haft hög prioritet i detta projekt. Vi har utarbetat ett kompletterande arbetsverktyg för elever som ska få dem att förbättra sin individuella kunskapsutveckling. Projektet bygger på handledning elever emellan. Redskapet ska få elever att nå längre i sin kunskapsutveckling genom att reflektera över och utvärdera sin egen och sina kamraters arbetsinsatser i skolarbetet. Utvärderings- och reflektionsarbetet har skett såväl enskilt som i par. Vi upplevde att våra elever visade att större engagemang för sitt skolarbete och att de fördjupade sina kunskaper. Camilla Björkman är förstelärare i Nacka kommun och är utbildad 4-9 grundskollärare i Ma och NO/Tk. Hon arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: camilla.bjorkman@nacka.seMia Hasselblad är förstelärare i Nacka kommun och är utbildad 4-9 grundskollärare i SO. Hon arbetar idag på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: mia.hasselblad@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk