Bemötande och planering skapar rum för alla
”Placering är inte synonymt med inkludering”.Men inkludering innebär inte att alla elever sitter tillsammans hela tiden. – Jag är noga med att både börja och avsluta mina lektioner gemensamt. Däremellan finns alla varianter. Han får medhåll av Ingrid Mauritsson, talesperson för inkluderingsfrågor på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Placering är inte synonymt med inkludering, understryker hon. – Målet är att alla barn ska få bra undervisning i en skola i närmiljö tillsammans vänner. Det viktigaste är att kompetens finns där eleven finns. Kompetens kommer alltså före placeringen.

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

