Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet

Publicerad:2016-04-05
Uppdaterad:2018-01-17
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 4 2016: Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet

Den här artikeln beskriver ett projekt i svenska, ”Internet i ljus och mörker”, där eleverna har fått arbeta med integritet, rättigheter och skyldigheter på internet. Projektet genomfördes i åk 7 och 8 i åtta klasser under fem månader. Vi utgick från aktuell forskning och handledning från Statens Medieråd, en IT-rapport från BRIS, aktuella artiklar och skönlitteratur kopplat till ämnet. Kreativ undervisning och elevinflytande var en viktig del av projektet. Eleverna tog reda på vilken deras roll är på internet och deras rättigheter och skyldigheter. Tillsammans undersökte vi internets mörka och ljusa sidor. Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan som är intresserade av att arbeta förebyggande med integritet på internet. Else-Marie Lagerlöf är lärare i svenska och tyska i åk 4-9.Epost:else-marie.lagerlof@edu.danderyd.seKarin Chalias är lärare i svenska och spanska i åk 4-9.Epost: karin.chalias@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6