Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet

Publicerad:2016-04-05
Uppdaterad:2018-01-17
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 4 2016: Internet i ljus och mörker – ett projekt i svenska om ungdomars vardag och integritet på internet

Den här artikeln beskriver ett projekt i svenska, ”Internet i ljus och mörker”, där eleverna har fått arbeta med integritet, rättigheter och skyldigheter på internet. Projektet genomfördes i åk 7 och 8 i åtta klasser under fem månader. Vi utgick från aktuell forskning och handledning från Statens Medieråd, en IT-rapport från BRIS, aktuella artiklar och skönlitteratur kopplat till ämnet. Kreativ undervisning och elevinflytande var en viktig del av projektet. Eleverna tog reda på vilken deras roll är på internet och deras rättigheter och skyldigheter. Tillsammans undersökte vi internets mörka och ljusa sidor. Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan som är intresserade av att arbeta förebyggande med integritet på internet. Else-Marie Lagerlöf är lärare i svenska och tyska i åk 4-9.Epost:else-marie.lagerlof@edu.danderyd.seKarin Chalias är lärare i svenska och spanska i åk 4-9.Epost: karin.chalias@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk