Meningsskapande lärmiljö
Artikel nummer 8 2016: Meningsskapande lärmiljö: Pedagogiska ställningstaganden för ett meningsskapande lärande
Denna artikel beskriver ett projektarbete kring bygg och konstruktion och hur det möjliggjort en meningsskapande lärmiljö utifrån barnens intressen, frågeställningar och nyfikenhet. Förhållningssättet i det pedagogiska arbetet hämtar inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och pedagogisk dokumentation användes som arbetsverktyg för att utveckla projektarbetet. I artikeln belyses val och ställningstaganden kring barnsyn, kunskapssyn och pedagogrollen och hur de påverkat projektets utveckling. Ett av de viktigaste målen i projektet var att barnen skulle få utrymme att växa i sin tilltro till sin egen förmåga och stärka känslan för ”jag kan”. I projektet byggde barnen, utifrån sina egna ritningar, fordon med hjälp av riktiga verktyg som sedan vidareutvecklades med hjälp av skrot och överblivna metall- eller plastsaker. Annika Kolterjahn Wägner är förskollärare på Pilens förskola i Saltsjöbaden, Nacka. E-post: annika.k.wagner@gmail.comRelaterade länkar
Serier

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

