Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Meningsskapande lärmiljö

Publicerad:2016-05-03
Uppdaterad:2018-01-31
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 8 2016: Meningsskapande lärmiljö: Pedagogiska ställningstaganden för ett meningsskapande lärande

Denna artikel beskriver ett projektarbete kring bygg och konstruktion och hur det möjliggjort en meningsskapande lärmiljö utifrån barnens intressen, frågeställningar och nyfikenhet. Förhållningssättet i det pedagogiska arbetet hämtar inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och pedagogisk dokumentation användes som arbetsverktyg för att utveckla projektarbetet. I artikeln belyses val och ställningstaganden kring barnsyn, kunskapssyn och pedagogrollen och hur de påverkat projektets utveckling. Ett av de viktigaste målen i projektet var att barnen skulle få utrymme att växa i sin tilltro till sin egen förmåga och stärka känslan för ”jag kan”. I projektet byggde barnen, utifrån sina egna ritningar, fordon med hjälp av riktiga verktyg som sedan vidareutvecklades med hjälp av skrot och överblivna metall- eller plastsaker. Annika Kolterjahn Wägner är förskollärare på Pilens förskola i Saltsjöbaden, Nacka. E-post: annika.k.wagner@gmail.com
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6