Skolminnen och läraridentitet. En studie om identitetsframträdande i lärarstudenters berättelser om egna skolminnen.
Hur framställer lärarstudenter sig själva som lärare i framtiden? Det är en av frågorna som Kristina Mårtenson utforskar i sin avhandling.
Kristina Mårtenson
Docent Arvid Treekrem, Åbo Akademi
Professor Niclas Månsson, Södertörns Högskola
Åbo Akademi
2025-05-16
Abstrakt
Det övergripande syftet med denna avhandling är att utifrån lärarstudenters berättelser om deras egen skoltid få en ökad förståelse för hur narrativ om skolminnen kan få betydelse i formandet till lärare. Avhandlingens övergripande frågeställningar är: Vilka läraridentiteter framträder i lärarstudenters berättelser om deras egen skoltid? Hur framställer lärarstudenter sig själva som lärare i framtiden?
Studenternas skolminnen och tidigare erfarenheter utgör en central del av deras historiska verklighet som följer dem genom livet. Dessa minnen kan fungera som ett medvetandegörande verktyg för att belysa händelser från förr, som i sin tur sätts i relation till deras nuvarande och framtida förståelse. Denna process kan vara avgörande för att utveckla en självinsikt och skapa en grund för den framtida lärarrollen. Genom att vara öppen för världen omkring sig, snarare än att dra sig tillbaka inåt, kan studenterna forma en mer nyanserad bild av sig själva som blivande lärare. Michler (1986) betonar att berättelser är centrala för att förstå mänskliga erfarenheter. De är bärare av mening, identitet och kultur, och de kan genom medvetenhet skapa en sammanhängande förståelse av sig själva och sin omvärld. Sørly (2024) menar att det är betydelsefullt att dela sina berättelser med varandra för att fördjupa kunskap och förståelse. I föreliggande studie har tematisk analys använts för att synliggöra återkommande teman och mönster inom berättelserna för att förstå gemensamma erfarenheter.

