Hoppa till sidinnehåll

Rektor i förskolan

Webbkonferens

Rektor i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som är rektor i förskolan! Via filmade föreläsningar tar du del av aktuell forskning och får praktiska verktyg för att utvecklas i din roll som ledare. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig, under konferensperioden. Föreläsningarna är 60-90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Alla föreläsningar var viktiga och behandlade aktuella ämnen. Det kändes tydligt att de utgick från vetenskaplig grund, forskning och beprövad erfarenhet.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • Mångfald och integration – förskolans viktiga roll.
  • Revideringarna i förskolans läroplan ur ett ledarskapsperspektiv – Skolverket informerar.
  • Ett hållbart ledarskap i tider av förändring – konkreta och utvalda strategier.
  • Att leda språkutveckling och högläsning – så blir arbetet systematiskt och ger effekt.
  • Flickor och teknik – rektorns nyckelroll för att väcka tidigt intresse.
  • Sexualitet och samtycke hos barn – hur bör förskolan förhålla sig?
  • Om krisen kommer – förberedelser och ansvar vid krishantering.
  • Svåra samtal med medarbetare och vårdnadshavare – förhållningssätt och handfasta råd.

På konferensen medverkar:

Anna Hellberg Björklund

LEG. PSYKOLOG OCH SPECIALIST I PEDAGOGISK PSYKOLOGI

Kristina Dellholm

UTBILDARE OCH LEDARSKAPSCOACH

Charbel Gabro

INTEGRATIONSFRÄMJARE

Magdalena Hulth

FIL. DR

Lena Lyckeståhl

UNDERVISNINGSRÅD

Ann S. Pihlgren

FORSKARE OCH FÖRFATTARE

Ulrika Sultan

FIL. DR

Katarina Tingström

PSYKOTERAPEUT OCH FÖRFATTARE

Logga in via länken som mejlas kl. 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Den förändrade läroplanen ur ett rektorsperspektiv (ca 60 min.)

Förskolans läroplan har reviderats. Digitala lärverktyg är inte längre obligatoriska, medan skrivningarna om högläsning, rörelse och teknik har stärkts. Samtidigt har förskollärare fått ett större ansvar att välja arbetssätt och lärverktyg baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Som rektor är du ansvarig för att dessa förändringar följs upp och implementeras. Du har också ett förstärkt övergripande ansvar för att utbildningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt att den utgår från kunskap om vilka arbetssätt och lärverktyg som bäst gynnar barns utveckling.Vad innebär allt detta i praktiken för ditt ledarskap – och vilka konsekvenser får det i den dagliga verksamheten?

Föreläsningen beskriver förändringarna i läroplanen ur ett ledarskapsperspektiv och ger råd om vad du som rektor särskilt behöver uppmärksamma, samt hur du konkret kan gå tillväga för att implementera de nya skrivelserna.

Lena Lyckeståhl

UNDERVISNINGSRÅD

Lena Lyckeståhl är undervisningsråd på Skolverket och har varit med och tagit fram de reviderade styrdokumenten. Hon har tidigare arbetat på Utbildningsdepartementet i Regeringskansliet, samt som lärarutbildare och studierektor för förskollärarutbildningarna vid Högskolan Borås.

2. Leda språkutveckling och högläsning i förskolan (ca 75 min.)

Språkutveckling är centralt i förskolans uppdrag – och det har stärkts ytterligare i de senaste ändringarna i läroplanen. Men trots att de flesta är medvetna om vikten av en god språkutveckling, visar undersökningar att det kan vara svårt att få till ett effektivt och systematiskt arbete i praktiken. Högläsning är ett viktigt medel för språkutveckling och sker visserligen på många håll, men ger inte alltid effekt om den inte genomförs på ett genomtänkt sätt. Vilken roll spelar ledarskapet för att språkutvecklingsarbetet ska bli både systematiskt och ge önskvärda effekter?

Föreläsningen beskriver, utifrån såväl forskningsresultat som praktiska erfarenheter, hur du som rektor bör agera strategiskt för att peka ut en tydlig riktning och ramar för språkutvecklingen. Följande frågor fungerar som utgångspunkter:

  • Hur riggar vi förutsättningarna?
  • Hur väljer vi rätt utvecklingsområden?
  • Hur skapar vi kontinuitet i utvecklingen?

Ann S. Pihlgren

FORSKARE OCH FÖRFATTARE

Ann S. Pihlgren är forskare, förskole- och skolutvecklare samt ledarskapskonsult, författare och föreläsare. Hon har tidigare arbetat som utbildare och studierektor vid Stockholms universitet och varit en del av Skolverkets läslyft. Ann har även tilldelats Läromedelsförfattarnas pris för bästa kurslitteratur och skrivit ett flertal böcker om exempelvis högläsning, ledarskap, undervisning och lärande i förskolan, bland annat Leda språkutveckling i förskolan (2024).

 

3. Flickor och teknik i förskolan (ca 60 min.)

Regeringen har presenterat en STEM-strategi för Sverige, som betonar vikten av att naturvetenskap, teknik, ingenjörskunskap och matematik stärks redan i förskolan. Samtidigt har kunskapsområdet teknik lyfts fram tydligare i förskolans läroplan. Hur undervisar vi om STEM på ett sätt som väcker upptäckarglädje och kreativitet – och hur inkluderar vi alla barn? Flickor är lika intresserade av teknik som pojkar, men ges ofta färre möjligheter att utveckla sitt intresse.

Föreläsningen ger konkreta exempel på hur vi utmanar stereotypiska föreställningar och synliggör teknikens många uttryck, så att förskolan blir en plats där alla barn, särskilt flickor, får känna sig tekniska. Rektorn är en nyckelperson i arbetet för att fler flickor ska inspireras och se sig själva som en självklar del av teknikens framtid.

Ulrika Sultan

FIL. DR

Ulrika Sultan är forskare och universitetslärare med fokus på teknikens didaktik och flickors intresse för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). För tillfället är hon gästforskare på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Ulrikas forskning belyser hur normer och föreställningar påverkar flickors självbild och deltagande i tekniska ämnen. 2024 disputerade hon med avhandlingen I vems ögon är jag teknisk: En studie om ”problemet” med den teknik(o)intresserade flickan. Utöver sin akademiska verksamhet är hon aktiv i flera nationella och internationella initiativ som syftar till att öka mångfalden inom STEM.

 

4. Ett hållbart ledarskap i tider av förändring (ca 60 min.)

Att vara rektor i förskolan är komplext. Du leder en verksamhet där pedagogik, personalansvar och organisationsutveckling ständigt ska samspela, samtidigt som du ska hantera stora personalgrupper, driva förändringsprocesser och skapa hållbara arbetsmiljöer. Dessutom behöver du stå stadigt i tider av förändring med minskande barnkullar, ändrade styrdokument och en osäker omvärld. För att orka och kunna vara en bra ledare behövs genomtänkta, konkreta verktyg. I föreläsningen får du utvalda strategier som hjälper dig att prioritera, organisera och utveckla verksamheten på ett hållbart och meningsfullt sätt. Vi tar bland annat upp:

  • Ett distribuerat ledarskap – hur stärker du förskollärarnas ledarskap?
  • Självledarskap och ett hälsofrämjande ledarskap – hur stärker du dig själv?
  • Organisatorisk och social arbetsmiljö – hur bygger du en stark organisation med fokus på kvalitet?

Kristina Dellholm

UTBILDARE OCH LEDARSKAPSCOACH

Kristina Dellholm är utbildare och coach, och handleder både rektorer och ledare inom andra branscher. Hon har mångårig erfarenhet som skolledare inom förskolan och har även arbetat som företagssköterska och KBT-terapeut. Kristina har skrivit boken Rektorn – en superstrateg, Ledarskap och medarbetarskap i förskolan (2025).

5. Svåra samtal med medarbetare och vårdnadshavare (ca 60 min.)

Som rektor i förskolan navigerar du i en värld där krav och förväntningar från både medarbetare och vårdnadshavare ständigt gör sig påminda. En central del av uppdraget är att bygga förtroendefulla och öppna relationer, men ibland uppstår situationer som kräver svåra samtal. Det kan handla om uppsägningar, lönesamtal, omplaceringar eller konflikter mellan kollegor. Ibland behöver du även förmedla tråkiga besked till vårdnadshavare, eller hantera de som är missnöjda med verksamheten. 

I föreläsningen får du konkreta verktyg, strategier och förhållningssätt för att hantera dessa utmanande samtal. Du får stöd i hur du kan sätta tydliga gränser, behålla din professionalitet och värna både din egen och dina medarbetares arbetsmiljö – samtidigt som du möter uppdragets krav med trygghet och tydlighet. 

Anna Hellberg Björklund

LEG. PSYKOLOG OCH SPECIALIST I PEDAGOGISK PSYKOLOGI

Anna Hellberg Björklund är leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Hon arbetar mot förskolan med handledning, utbildning och metodutveckling, och har tidigare varit kommunalt anställd som förskolepsykolog. Anna har även arbetat på Rädda Barnen som utbildare i TMO (traumamedveten omsorg) och har skrivit flera böcker, bland annat Möten och samtal med vårdnadshavare i förskolan (2024).

6.Att leda i kris – rektorns viktiga roll vid allvarliga händelser (ca 60 min.)

Allvarliga händelser i förskolan är ovanliga – men de kan inträffa. Det kan röra sig om olyckor, hotfulla situationer, allvarliga sjukdomsfall eller, i de mest extrema fallen, dödsfall eller pågående dödligt våld (PDV). Då är det viktigt att all personal är väl förberedd och att det finns en handlingsplan för att minimera omfattningen av krisen. Ytterligare en utmaning är att hantera stödet till barn och vårdnadshavare, samtidigt som personalen ska få hjälp med sin egen bearbetning. I det arbetet spelar rektorn en avgörande roll.

Föreläsningen fokuserar på hur du som rektor kan arbeta med krisberedskap. Du får konkreta verktyg för det förebyggande arbetet samt exempel på evidensbaserade insatser som hjälper förskolan vidare efter en allvarlig händelse.  

Katarina Tingström

PSYKOTERAPEUT OCH FÖRFATTARE

Katarina Tingström är leg. psykoterapeut, certifierad EMDR-terapeut och präst. Hon arbetar med trauman (PTSD), sorg och kris och anlitas ofta som expert i media vid skolkriser. Katarina föreläser om sorg, krishantering och PDV (pågående dödligt våld) och har skrivit böckerna Döden på arbetsplatsen – en handbok för chefer och arbetsledare (2019) och Krishantering i skolan – före, under och efter en allvarlig händelse (2024).

7. Sexualitet och samtycke i förskolan (ca 60 min.)

Trots att pedagoger hanterar frågan i stort sett dagligen, är barns sexualitet ett laddat ämne i förskolan. Det finns fortfarande ett tabu och en osäkerhet kring hur vi ska bemöta små barn i frågor om kroppen och utforskande lekar, vilket kan föra med sig att ämnet undviks. Hur ser vi på barn som pussas, kramas eller visar sig nakna inför varandra – och hur lär vi barn om kroppslig integritet och samtycke utan att framkalla skamkänslor?

Ta del av resultat från en ny avhandling som har undersökt hur personal i förskolan förhåller sig till barns sexualitet, och som diskuterar vad informell sexualundervisning kan innebära i en förskolekontext. Föreläsningen utgår från ett ledarperspektiv och beskriver vikten av rektorns roll för att ämnet ska tydliggöras och hållas aktuellt.

Magdalena Hulth

FIL. DR

Magdalena Hulth är fil.dr vid Stockholms universitet där hon forskar om sexualitet, normer och genus. 2025 disputerade hon med avhandlingen ”Vi pratar ju inte om det”. Barns och pedagogers handlingsutrymme i förskolans sexualpedagogiska diskurser.

8.Arbeta för mångfald och integration – på djupet (ca 90 min.)

Segregationen har ökat i Sverige de senaste 30 åren, vilket ofta lyfts fram som en av flera orsaker till utanförskap och kriminalitet. Ska vi lyckas bryta det mönstret spelar förskolan och vi som arbetar där en viktig roll. Mångfald och integration är ofta ledstjärnor i det dagliga arbetet, men trots det fastnar vi ibland i tanke- och beteendemönster som är svåra att bryta. Missförstånd kan uppstå och ibland kanske vi, mer eller mindre omedvetet, förstärker olikheterna i stället för att överbrygga dem. Ta del av en fartfylld och berörande föreläsning med många aha-upplevelser, som hjälper dig att få syn på dina egna normer och värderingar och ger dig en fördjupad förståelse för människors olikheter.

Charbel Gabro

INTEGRATIONSFRÄMJARE

Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2024.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.   Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.   Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.   Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.   Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
     
  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 
  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
  • Ja, det går bra att pausa och spola.
  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    30 jan – 27 feb 2026
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 995,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-12-22
    3 995,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-02-27
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.


Välj om du vill ha fakturan 2025 eller 2026!

 


GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är konf-puff.png

Frågor om konferensen?