Barn- och fritidsprogrammet
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar på barn- och fritidsprogrammet! Ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet. Konferensen vänder sig till lärare på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 7 föreläsningar när det passar dig, under konferensperioden. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Jag har fått både inspiration och konkreta delar att ta med mig i min praktiska vardag.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- AI i din yrkesvardag – praktisk workshop från promptning till färdiga undervisningsupplägg.
- Gy25 – så påverkar reformen bedömning, betygssättning och undervisning på barn- och fritidsprogrammet.
- Undervisning utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv – lektionsupplägg och handfasta råd om repetition och reflektion.
- Studiestrategier på barn- och fritidsprogrammet – praktiska exempel för stärkt lärande.
- Skrivutveckling i alla ämnen – så bygger du en undervisning där språk, skrivande och ämnesinnehåll samverkar.
- UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter, reella utmaningar och ökad självkännedom.
- Ny forskning om stödinsatser för elever på yrkesprogram – strategier att använda före och under APL.
På konferensen medverkar:

Eva Bida
LÄRARE

Helena Hellgren
DOKTORAND

Josefin Hellman
LÄRARE OCH DOKTORAND

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Malin Nyberg
LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE

Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG

Isak Strömberg
LÄRARE

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl. 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Gy25 – nu är vi igång! Möjligheter och fallgropar med reformen (ca 75 min.)
Efter över en termin med de nya ämnesbetygen är det dags att stämma av och gå vidare. Ta del av en föreläsning om vilka möjligheter ämnesbetygen kan ge för din undervisning och hur förändringarna påverkar bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även frågor och dilemman gällande barn- och fritidsprogrammet i relation till Gy25, och vilka fallgropar vi bör ha koll på.
Föreläsningen innefattar dessutom en spaning kopplad till eventuella kommande förändringar på barn- och fritidsprogrammet, både avseende själva programstrukturen samt bedömning och betyg.
- Vilka möjligheter ger Gy25 och förändrade ämnesplaner för din undervisning?
- Vad kan vi behöva tänka på i vårt arbete med bedömning och betygssättning?
- Utifrån de erfarenheter som nu finns, vad kan vi behöva tänka på framåt för att leva upp till intentionerna i reformen och hur får vi ihop det med eventuella kommande förändringar?

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
2. UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet (ca 60 min.)
Ung Företagsamhet är en del av utbildningen i entreprenörskap där elever får starta och driva ett eget företag under ett läsår. På barn- och fritidsprogrammet ger detta eleverna en möjlighet att kombinera sin kreativa förmåga med kunskaper inom pedagogik, ledarskap och socialt arbete. Eleverna utvecklar viktiga förmågor som ansvarstagande, samarbete, problemlösning och kommunikation – egenskaper som är värdefulla oavsett om de vill jobba inom förskola, fritidsverksamhet eller annan social yrkesroll. Genom att arbeta med riktiga kunder och verkliga utmaningar får eleverna inte bara ökad självkännedom, utan också ett större självförtroende inför framtiden. Föreläsningen beskriver
- lärarens roll för att stötta eleverna
- exempel på olika företag som går att starta inom ramen för barn- och fritidsprogrammet
- hur UF-företagande går att använda i gymnasiearbetet
- vad forskning visar om UF-företagande.

Isak Strömberg
LÄRARE
Isak Strömberg är lärare på barn- och fritidsprogrammet på Solna gymnasium. Han har arbetat med Ung Företagsamhet i åtta år och har bland annat handlett elever vars företag vunnit utmärkelser av Solna stad. Isak är även delaktig i projektet Gruppmentorskap som är ett samarbete mellan den ideella organisationen Mentor Sverige, organisationen UF (Ung Företagsamhet) och SEB.
3. Elever i behov av stöd på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter och utmaningar i klassrummet såväl som vid APL (ca 60 min.)
Yrkesutbildning har i många fall unika förutsättningar när det gäller strategier och stödstrukturer för elever i behov av stöd. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan till exempel vara en stor utmaning, både socialt och arbetsmässigt. Hur kan undervisningen planeras utifrån kunskaper om elevers behov, och hur kan du bäst förbereda och stötta dina elever i samband med APL?
Föreläsningen presenterar ett första resultat från ett pågående avhandlingsarbete om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, med särskilt fokus på möjligheter och utmaningar vid APL. Du får konkreta exempel på strategier att använda vid övergången mellan skola och APL för elever i behov av stöd, samt stödstrukturer på såväl gymnasie- som vuxennivå. Helena Hellgren är doktorand vid Göteborgs universitet, med inriktning pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning berör frågor om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, i såväl skola som på arbetsplats. Hon har tidigare arbetat som yrkeslärare samt som adjunkt vid yrkeslärarprogrammet.
Helena Hellgren
DOKTORAND
4. AI – ett stöd i barn- och fritidslärares yrkesvardag (ca 60 min.)
Användningen av AI i skolan väcker både nyfikenhet och osäkerhet. Diskussionen fokuserar ofta på elevers användning och frågor om rättssäkerhet, medan möjligheterna att använda AI som ett stöd för lärare sällan lyfts fram. Den här föreläsningen erbjuder en praktisk introduktion till hur AI kan användas som ett arbetsverktyg i undervisningen på barn- och fritidsprogrammet. Du får konkreta exempel på hur AI kan underlätta planering, formativ återkoppling och administrativa uppgifter.
Föreläsningen är utformad som en workshop, där du själv får prova på att gå från enkel promptning till färdiga undervisningsupplägg. Tillsammans utforskar vi hur AI kan bli ett konkret stöd i din yrkesvardag. Andreas Stenberg har en bakgrund som matematiklärare, rektor och utvecklingschef med över tio års erfarenhet inom vuxenutbildning. År 2010 grundade han, tillsammans med två kollegor, en lärplattform för vuxenutbildning inom Academediakoncernen, vilken idag har vuxit till företaget Omniway. Andreas håller regelbundet föreläsningar och workshops om pedagogisk utveckling och ny teknologi.
Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF
5. Repetition och reflektion på barn- och fritidsprogrammet – praktiska och kognitionsvetenskapliga strategier (ca 90 min.)
Att undervisa utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv innebär att lägga särskild vikt vid repetition och reflektion – två avgörande faktorer för effektiv och långsiktig inlärning. På barn- och fritidsprogrammet är repetitionen extra viktig för att utveckla muskelminne och automatisering, vilket krävs för att agera snabbt, korrekt och säkert i praktiska situationer. För att nå dit behövs mängdträning, inte minst inför praktiska examinationer där elever ska visa hela arbetsflödet. En lika viktig del av lärandet är reflektionen, exempelvis efter avklarad APL. Genom att reflektera analyserar eleverna sina erfarenheter och kopplar samman teori med praktik – ett viktigt steg för att utveckla sin yrkesidentitet.
Föreläsningen består av två delar. I den första delen fokuserar vi på repetition, med konkreta lektionsupplägg hur vi kan arbeta med mängdträning i olika värdeskapande projekt. I den andra delen får du handfasta råd för att stötta elevernas reflektionsförmåga i relation till deras yrkesroll. Eva Bida arbetar som förstelärare och processledare inom värdeskapande lärande på Torekällgymnasiet i Södertälje. Hon undervisar i yrkesämnen på barn- och fritidsprogrammet samt på vård- och omsorgsprogrammet, i biologi och idrott och hälsa. Eva har tidigare utnämnts till årets lärare i Södertälje kommun och 2023 mottog hon Guldäpplet för sitt arbete med inkluderande digitala verktyg i undervisningen. Malin Nyberg är yrkes- och förstelärare på barn- och fritidsprogrammet på Rönninge gymnasium i Stockholm. Hon har genomfört en studie på magisternivå där hon undersökte elevers reflektioner i samband med APL och APL-uppgifter. Malin är även läromedelsförfattare och har skrivit böckerna Pedagogiskt arbete (2023), Hälsopedagogik (2021), Pedagogik nivå 1 (2025) och Hälsopedagogik nivå 1 (2025).
Eva Bida
LÄRARE

Malin Nyberg
LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE
6. Skrivutvecklande undervisning på barn- och fritidsprogrammet (ca 60 min.)
För elever på ett yrkesprogram kan mötet med gymnasiearbetet och övergången till högre utbildning vara utmanande vad gäller att erövra ett adekvat skriftspråk. I detta arbete har inte enbart svenskläraren en central roll, eftersom skrivande är en del av alla ämnen. Hur kan barn- och fritidslärare kontinuerligt arbeta med yrkesspråket och det formella skriftspråket med eleverna? Föreläsningen ger flera praktiska exempel på hur lärare på barn- och fritidsprogrammet kan bygga en undervisning där både språk, skrivande och ämnesinnehåll står i fokus.
- Vad innebär ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?
- Hur kan undervisningen organiseras så att den stärker elevernas skriftspråk såväl som yrkesspråk?
- Vilka konkreta arbetssätt och metoder kan stötta elevernas skrivutveckling?
- Hur kan vi förhålla oss till AI och källhänvisning i elevernas skrivande?

Josefin Hellman
LÄRARE OCH DOKTORAND
Josefin Hellman är legitimerad lärare och doktorand i svenska vid Södertörns högskola. Hon har undervisat på yrkesprogram i gymnasieskolan samt med skrivstöd i högre utbildning under många år. Nu forskar hon om skrivdidaktik i gymnasieskolan och högre utbildning, och har bland annat medverkat som expert i Utbildningsradions programserie Akademiska skriverier.
7. Studiestrategier på yrkesutbildning (ca 90 min.)
Yrkesutbildning på gymnasiet eller komvux ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål. Föreläsningen presenterar en rad praktiska exempel på värdefulla studiestrategier för elever på yrkesprogram, med särskilt fokus på barn- och fritidsprogrammet.
- Varför är studiestrategier avgörande för elevers skolframgång?
- Hur kan vi stödja eleverna i att utveckla goda studiestrategier?
- Vilka studiestrategier är betydelsefulla på yrkesprogram, som barn- och fritidsprogrammet?
- Hur kan elever med stödbehov gynnas av studiestrategier?
- Hur kan vi arbeta med studiestrategier inför, under och efter APL?
- Hur kan vi arbeta kollegialt med studiestrategier för att stärka elevernas lärande?

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG
Diana Storvik är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Diana är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Tina Trollefur. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och är författare till böckerna Studiestrategier i gymnasiet (2022) och Studiestrategier i högstadiet (2023).

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG
Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Tina är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Diana Storvik. Tina arbetar i dagsläget på Magelungens resursgymnasium, där samtliga elever har behov av särskilt stöd.
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
- Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
- Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
- Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
- Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
- I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
- Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
- Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
- Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
- Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
- Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
- Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
- Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
- Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
- Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
- Ja, det går bra att pausa och spola.
- Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.


