Specialpedagogik i gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i gymnasieskolan! Ta del av föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om specialpedagogik, och nätverka med kollegor från hela Sverige! Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Alla var duktiga talare och hade innehåll som var både fördjupande och brett. Tyckte överlag att det var väldigt konkret, samtidigt som det fanns en tydlig vetenskaplig grund.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning.
- Relationers betydelse för lärandet – så bygger du trygghet och tilltro i klassrummet.
- Selektiv mutism – SPSM presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier.
- Samverkan vid problematisk skolfrånvaro – en viktig framgångsfaktor.
- Autism och adhd – aktuellt forskningsläge och framgångsrika verktyg.
- Att leva med språkstörning – en personlig berättelse.
- Studiestrategier på yrkesutbildning – praktiska exempel för stärkt lärande.
- AI som specialpedagogiskt stöd – nya möjligheter och utmaningar.
Medverkande

Sven Bölte
PROFESSOR

Annette Ekenberg
RÅDGIVARE

Liselott Glassel
RÅDGIVARE

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Martin Karlberg
UNIVERSITETSLEKTOR

Åsa Lundkvist
UTREDARE

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG

Albert Telon
ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG

Erik Winerö
DOKTORAND
Program dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30 En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning
Dagens elevhälsa har ibland svårt att räcka till. Det förebyggande och främjande arbetet fungerar inte alltid, stödinsatser sätts ofta in för sent och tillgången till elevhälsa kan variera stort mellan skolor. Regeringen har därför beslutat att utreda elevhälsan, med syfte att analysera och ta ställning till vad syftet och uppdraget ska vara, vilka insatser som kan stärkas och vilka kompetenser som ska ingå. Ta del av en föreläsning som beskriver och går igenom de förslag som utredningen har kommit fram till, med fokus främst på följande:
- Regleringarna för extra anpassningar, särskilt stöd och särskild undervisningsgrupp.
- En ny elevhälsogaranti som ska säkerställa likvärdig tillgång till elevhälsa.
- Utformningen av elevhälsans huvudmannaskap och ledning.
- Förbättrad samverkan mellan elevhälsan och andra aktörer, som hälso- och sjukvården, BUP, barn- och ungdomshabiliteringen och socialtjänsten.

Åsa Lundkvist
UTREDARE
Åsa Lundkvist är barn- och utbildningsdirektör i Västerås stad, och regeringens särskilda utredare för Utredningen om en förbättrad elevhälsa (U 2024:01).
10.30 Kaffe
11.00 Relationers betydelse för lärandet
På senare tid har en debatt om relationer väckt starka känslor i skolsverige, och begreppet ”relationskompetens” har både ifrågasatts och försvarats. Hör relationer med eleverna till det privata, eller är de en förutsättning för att skapa ett fungerande lärandeklimat? Vad säger egentligen forskning om relationers betydelse för skolprestationer, motivation och trivsel, och hur kan du som specialpedagog stötta lärarna i att bygga tillit och tilltro i klassrummet? Martin Karlberg är universitetslektor och excellent lärare vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Hans undervisning och forskning handlar främst om ledarskap i klassrummet, effektiv undervisning, frånvaro och fortbildning av lärare. För närvarande är Martin projektledare för forskningsprojektet IBIS (Inkluderande Beteendestöd I Skolan), som syftar till att stärka lärares ledarskapsförmåga och relationskompetens.
Martin Karlberg
UNIVERSITETSLEKTOR
12.00 Gemensam lunch
13.00 Selektiv mutism – den ofrivilliga tystnaden
I gymnasieskolan ställs höga krav på muntlig förmåga. Eleverna förväntas delta i gruppdiskussioner och hålla tal inför klassen, vilket för många ungdomar känns svårt och nervöst. Men för vissa elever är svårigheterna att tala inför andra så stora att de inte får fram några ord alls, trots att de egentligen vill.
Selektiv mutism är en ångestdiagnos som kan leda till betydande sociala och akademiska svårigheter. Föreläsningen presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier för hur specialpedagoger och lärare kan identifiera, förstå och stödja elever som lever med ofrivillig tystnad. Fokus ligger på hur undervisningen kan tillgängliggöras och hur språkutveckling kan främjas, även när det talade språket uteblir. Annette Ekenberg är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och är sakkunnig inom selektiv mutism. Hon har en masterexamen i specialpedagogik med fokus på selektiv mutism, och har lång erfarenhet som föreläsare kring diagnosen. Annette har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia. Hon är också specialpedagog och har en speciallärarexamen mot språk,- läs och skrivutveckling. Liselott Glassel är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Hon har fördjupade kunskaper kring selektiv mutism och har lång erfarenhet som föreläsare kring ämnet. Liselott har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia, och har även en specialpedagogexamen. 
Annette Ekenberg
RÅDGIVARE

Liselott Glassel
RÅDGIVARE
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Samverkan vid problematisk skolfrånvaro
När en elev befinner sig i en problematisk skolfrånvaro kan samverkan mellan olika aktörer ibland vara nödvändig för att nå framgång. I samverkan får vi en större helhetsbild och förhoppningsvis en större gemensam förståelse för elevens situation. Insatser kan tydligare kopplas till hela ungdomens tillvaro. Delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella är en viktig framgångsfaktor, likväl som samsyn och systematik. Föreläsningen ger konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas med samverkan. Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger och kring frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan i Göteborg. Bland annat är han delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Han är, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024).
Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG
15.30 Konferensens första dag avslutas
Program dag 2
09.00 Slät kopp kaffe
09.30 Autism och adhd – aktuellt forskningsläge och framgångsrika verktyg
Det ökade antalet diagnoser av autism och adhd ställer krav på att skolan kan möta dessa elevers behov vad gäller måluppfyllelse, socialt samspel och trygghet. Ta del av en föreläsning som beskriver det aktuella forskningsläget kring autism och adhd, och presenterar verktyg som underlättar vardagen för elever med diagnoserna. Föreläsningen berör följande:
- En kort tillbakablick om forskning kring adhd och autism.
- Aktuell forskning och framtida utmaningar.
- ICF (internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa) – ett digitalt verktyg för att dokumentera, sätta mål, bedöma behov och följa resultat.
- Skolkontakt – en vetenskapligt utvecklad metod för att träna sociala färdigheter i skolmiljö.

Sven Bölte
PROFESSOR
Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i mer än 30 år.
10.30 Kaffe och smörgås
11.00 Att leva med språkstörning – en personlig berättelse
Albert Telon har generell språkstörning och har haft svårigheter med det mesta som handlar om språk. Ta del av en berättelse där han delar med sig av hur det är att växa upp med en språkstörning, och hur hans liv ser ut idag. I föreläsningen fokuserar Albert till stor del på hur språkstörningen påverkat honom under skoltiden, och delar med sig av råd och insikter om hur lärare, specialpedagoger och annan skolpersonal kan tillgodose behoven hos elever med samma typ av svårigheter.
- Hur är det att leva med språkstörning/DLD i en språktung värld?
- Hur gör man sin röst hörd vid språkstörning/DLD?
- Vad kan skolan och omgivningen göra?

Albert Telon
ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING
Albert Telon är ordförande i föreningen Unga med Språkstörning (UMS). Han studerar till socionom, och föreläser om sina erfarenheter vid sidan av studierna för att sprida kunskap om diagnosen.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Studiestrategier på yrkesutbildning
Yrkesutbildning på gymnasiet eller komvux ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål. Föreläsningen presenterar en rad praktiska exempel på värdefulla studiestrategier för elever på yrkesprogram, framför allt i de yrkesförberedande ämnena.
- Varför är studiestrategier avgörande för elevers skolframgång?
- Hur kan vi stödja eleverna i att utveckla goda studiestrategier?
- Vilka studiestrategier är betydelsefulla på yrkesprogram?
- Hur kan elever med stödbehov gynnas av studiestrategier?
- Hur kan vi arbeta med studiestrategier inför, under och efter APL?
- Hur vi kan arbeta kollegialt med studiestrategier för att stärka elevernas lärande?

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG
Diana Storvik är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Diana är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Tina Trollefur. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och är författare till böckerna Studiestrategier i gymnasiet (2022) och Studiestrategier i högstadiet (2023).

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG
Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Tina är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Diana Storvik. Tina arbetar i dagsläget på Magelungens resursgymnasium, där samtliga elever har behov av särskilt stöd.
14.30 Eftermiddagsfika
15.00 AI som specialpedagogiskt stöd
Artificiell intelligens förändrar inte bara arbetssätt i skolan, utan påverkar även vår syn på vad som är viktig kunskap. För elever i behov av stöd kan den nya tekniken öppna upp för nya möjligheter, och som speciallärare/specialpedagog behöver du ha en grundläggande förståelse för vad teknologin faktiskt är, vad den kan och inte kan göra, och för vad kunskap och lärande i grunden innebär. Ta del av en föreläsning med konkreta exempel på hur elever i behov av stöd och deras lärare kan dra nytta av AI i olika ämnen. Vi diskuterar också vad som är ett rimligt stöd för lärandet, och vad som kan betraktas som fusk. Erik Winerö är gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om hur generativ AI påverkar lärares bedömningsarbete. Han är aktuell med antologin Bedömarkompetens – Prov, bedömning och betyg i skolan (2025), samt boken AI för rektorer (2025).
Erik Winerö
DOKTORAND
16.00 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
- Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
- Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
- Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
- På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
- Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
- Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
- Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
- Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
- Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.


