Hoppa till sidinnehåll
Skolhögtider

Kritik mot klassiska studenttraditionen: ”Ska bort”

Publicerad:8 juni

Källa: Sveriges Radio

En tradition i många avgångsklasser är att dela ut papperstallrikar med så kallade “klassens” på, där eleverna får var sitt epitet som deras klasskamrater har bestämt. Nu höjs röster för att traditionen borde slopas då den kan leda till mobbning.”Det var en elev som hörde av sig till mig och sa att man hade fått kommentarer att man blivit klassens tjockis. Då går man ju inte hem från skolan och känner att det var en fantastisk avslutning”, säger Semira Vikström, skolchef i Huddinge kommun.

Det här är Skolporten

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.

Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.

Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.

Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande