Betyg och bedömning, höstkonferens
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som vill utveckla din kompetens inom betyg och bedömning! Du får föreläsningar om viktiga betygs- och bedömningsfrågor, diskussionsmaterial och möjlighet att ställa frågor till några av Sveriges främsta experter på området.
Konferensen riktar sig till rektorer och betygssättande lärare i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
OBS! Det här är den andra av konferensens två öppetperioder. Om du föredrar vårkonferensen med samma innehåll, 1–23 juni 2026, bokar du här.
Du får:
- tillgång till 5 föreläsningar à 60 min att se när det passar dig under konferensperioden. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning
- möjlighet att ställa dina frågor till föreläsarna
- diskussionsmaterial till varje föreläsning att använda för kollegialt lärande
- åhörarkopior
- intyg på genomförd fortbildning vid behov.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Relevant och angeläget innehåll. Uppskattar det forskningsfokus som finns på Skolportens evenemang.
Sagt av tidigare deltagare
INNEHÅLL
- Hur kan vi arbeta för en mentalt och fysiskt hållbar bedömningspraktik, både för elever och lärare?
- Konstruera kvalitetssäkrade prov som verkligen testar det som du vill bedöma.
- Hur påverkar AI-verktygen elevernas arbetsinsatser och motivationen för verkligt lärande, och hur anpassar vi vår bedömnings- och undervisningspraktik?
- Underlätta processen från bedömning av enskilda uppgifter till kommunikation av sammantaget betyg.
- Genomgång av betygsutredningen – vad har beslutats och när ska det genomföras?
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Utveckla din bedömarkompetens – för en hållbar och likvärdig bedömningskultur Bedömning av elevers prestationer kräver flera olika kompetenser av dig som lärare: kunskaper om styrdokument och ramverk, praktiskt agerande i undervisningssituationen och insikt om socioemotionella faktorer i bedömningsprocessen. Sammantaget utgör detta din bedömarkompetens (assessment literacy). Ta del av en föreläsning som beskriver bedömningens olika funktioner. Särskilt fokus ligger på relationen mellan bedömning och stress och hur vi, till exempel genom kollegiala processer och med hjälp av AI, kan skapa en mer hållbar bedömningspraktik. Målet är att utveckla en formativ och likvärdig bedömning, både ur ett hälso- och lärandeperspektiv. Christian Lundahl är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han har forskat om betyg och bedömning i mer än 25 år och har skrivit flera böcker och vetenskapliga artiklar på temat. Christian undervisar också om bedömning på lärarutbildningen och bedriver fortbildnings- och utvecklingsarbete tillsammans med flera kommuner kring utvecklandet av lärares bedömarkompetens och en skola på vetenskaplig grund. 2. Från fragment till förståelse – hur vi stärker lärande genom tydlighet och relationer Vi lärare agerar med våra elevers bästa för ögonen. Trots goda intentioner upplever många elever ändå att bedömningen av deras kunskaper är fragmenterad och otydlig och de kan ha svårt att förstå relationen mellan bedömning och betyg. Hur kan vi använda vårt professionella friutrymme i den sammantagna bedömningen på ett sätt som gynnar både våra elevers lärande och vår vardag som lärare? Lär mer om: 3. Provkonstruktion från ax till limpa Att konstruera prov av hög kvalitet handlar i grunden om att besvara frågor om varför bedömningen ska ske, det vill säga syftet med bedömningen, vad som ska bedömas och hur det ska göras på bästa sätt. Det är ett arbete som kräver god kännedom om styrdokumenten, samt ett visst mått av kreativitet och tid. För många lärare är sannolikt tiden den största begränsningen i arbetet med att skapa prov, men även andra faktorer bör beaktas. Ta del av en föreläsning som ger både teoretiska och praktiska verktyg för att underlätta arbetet med att konstruera bra prov, oavsett om de ska användas formativt eller för att betygsätta elever. Anna Lind Pantzare, är fil. dr i beteendevetenskapliga mätningar. Hon är projektledare för de nationella proven och bedömningsstöden i fysik vid Umeå universitet och har drygt 20 års erfarenhet av provutveckling. Anna är en av författarna till boken Bedömarkompetens: Prov, bedömning och betyg i skolan (2025). 4. Vem har gjort vad – och hur? Att säkerställa grunden för rättvis bedömning i tider av digitalisering och AI En grundförutsättning för likvärdig och rättssäker bedömning är att läraren kan säkerställa vem som har gjort vad – och hur en uppgift är utförd. I tider där unga har vuxit upp med betygsstress, sociala medier och delandekultur, och där elever och studenter använder sig av generativ AI som till exempel chatGPT (både skriftligt och muntligt) i sina studier, är detta inte självklart. Med avstamp i en tidigare avhandling om hur högstadieelever assisterar varandra utan lärares vetskap, utforskar föreläsningen elevers och studenters användande av chatGPT, deras inställning och anledningar till att söka hjälp ”bakom kulisserna”, samt vilka konsekvenser detta kan få för elevers fortsatta studier och framtida arbetsliv. Vi talar om skillnaden mellan information och kunskap och du får konkreta råd om hur lärare kan arbeta för att säkerställa vilken elev som har gjort vad, och om hur vi kan undervisa för att uppmuntra lärande. Charlotta Rönn är forskare i pedagogik, föreläsare och konsult. Hon har undervisat på lärarutbildningar vid flera svenska lärosäten. Hennes avhandling i pedagogik, Backstage pedagogy (från Linnéuniversitetet), handlar om hur högstadieelever assisterar varandra med skolarbetet utan lärarnas vetskap. Avhandlingen utsågs till lärarpanelens favorit av Skolporten 2024. Charlotta har även publicerat vetenskapliga artiklar och bokkapitel om lärares bedömningsdilemman. 5. Passet presenteras inom kort. Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Medverkande

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE, LÄRARE

Christian Lundahl
PROFESSOR I PEDAGOGIK

Anna Lind Pantzare
PROJEKTLEDARE

Charlotta Rönn
FIL.DR I PEDAGOGIK
Föreläsningar

Christian Lundahl
PROFESSOR I PEDAGOGIK

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE, LÄRARE

Anna Lind Pantzare
PROJEKTLEDARE

Charlotta Rönn
FIL.DR I PEDAGOGIK
PRAKTISK INFORMATION


