Specialpedagogik i förskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan, nu även i Göteborg! Under två dagar tar du del av föreläsningar om den senaste forskningen och får praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Dessutom möter du kollegor från hela landet.
Programmet är i stort sett samma som för konferensen 27–28 november 2025 i Stockholm.
Genomgående hög klass på alla föreläsningar. Alla hade sina guldkorn.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- ESSENCE i förskolan – den senaste forskningen, nya diagnoser och vikten av begreppet vid tidiga och anpassade insatser.
- Motorik, sinnen och hjärnan – handfasta råd för att utveckla alla barns sensomotoriska förmågor.
- Den viktiga närvaron i förskolan – så får vi till ett systematiskt närvaroarbete.
- Vikten av kognitionsvetenskap i förskolan kopplat till barns utveckling och lärande.
- Den naturalistiska behandlingsmodellen ESDM och hur den förbättrar inlärningsmiljön för barn med autism.
- Högläsning och textsamtal – konkreta metoder för att inkludera alla barn.
- Psykologisk första hjälp till barn i kris – principer och förhållningssätt.
- Fonologisk medvetenhet och bokstavsinlärning – så bygger vi en stark grund för läsning.
Medverkande

Linda Fälth
PROFESSOR

Christopher Gillberg
PROFESSOR

Agneta Gulz
PROFESSOR

Åsa Hagdahl
SENSOMOTORISK TRÄNARE

Maria Heimer
FÖRFATTARE OCH HANDLEDARE

Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE

Anna Larsson
FÖRSKOLLÄRARE

Emilie Bromark Lindgren
SPECIALPEDAGOG

Petra Linnsand
FIL. DR OCH PSYKOLOG

Åsa Nordström
PSYKOLOG

Mari Thongsong
SPECIALPEDAGOG

Pernilla Unevik
SPECIALPEDAGOG OCH UTVECKLINGSLEDARE
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet och se tider. 08.15 Registrering med kaffe och smörgås 09.15 Skolporten hälsar välkommen 09.30 Den viktiga närvaron i förskolan Oroande frånvaro i förskolan har uppmärksammats alltmer i Sverige. Inte sällan är det de barn som behöver förskolan allra mest som missar en stor del av den viktiga tiden för språklig och social träning. Föreläsningen går igenom närvarons betydelse i förskolan, med utgångspunkt i både forskning och praktik, samt specialpedagogens roll. Malin Gren Landell är disputerad psykolog, föreläsare och författare. Hon har arbetat länge med skolfrånvaro och haft uppdrag för bland annat Utbildningsdepartementet, olika skolmyndigheter och Socialstyrelsen. Malin har skrivit flera böcker om ämnet och publicerat den digitala kursen Främja närvaro i förskolan (2024). Hon föreläser för personal inom framför allt skola, förskola och socialtjänst. Mari Thongsong är specialpedagog med inriktning förskola, och arbetar på barn- och elevhälsoenheten i Sigtuna kommun. Emilie Bromark Lindgren är specialpedagog med inriktning förskola, och arbetar på barn- och elevhälsoenheten i Sigtuna kommun. 10.45Kaffe 11.15Psykologisk första hjälp till barn i kris Kriser kan drabba oss alla, där barn är särskilt sårbara. Det kan handla om större samhällskriser, mycket skrämmande händelser i barnets närmiljö eller något som påverkar ett enskilt barn personligen. En kris kan skapa stark oro hos barn, som till exempel rädsla för krig i en orolig omvärld. För att göra barns krisreaktioner så lindriga som möjligt behöver barn trygga vuxna som kan öka deras känsla av lugn, trygghet och motståndskraft i akuta lägen. Ta del av en föreläsning om akut krisstöd till barn, så kallad psykologisk första hjälp, som riktar sig till specialpedagoger i förskolan. Du får forskningsbaserade, praktiska exempel på principer och förhållningssätt för att på olika sätt möta och stötta barn i kris. Åsa Nordström är psykolog på Centrum för stöd och behandling på Rädda Barnen. Föreläsningen baseras delvis på Rädda Barnens vägledning ”Lugna, lyssna, stärk”. 12.15 Gemensam lunch 13.15 ESDM – En naturalistisk behandlingsmodell för barn med autism i förskolan Barn med autism är ofta en del av förskolans ordinarie verksamhet, men kunskapen om tidig upptäckt och behov kan variera. En ny studie har undersökt förskolepersonals erfarenheter av behandlingsmodellen Early Start Denver Model (ESDM) för barn 0–4 år. ESDM är en naturalistisk behandlingsmodell som främjar utveckling genom lek, kommunikation och relationer i barnets naturliga miljö, som på förskolan eller i hemmet. Modellen har visat sig förbättra inlärningsmiljön, både för barn med autism och deras jämnåriga utan diagnos. Föreläsningen ger en inblick i hur ESDM tillämpas i förskolan och hur modellen kan stödja alla barns utveckling, med särskilt fokus på specialpedagogens roll. Petra Linnsand är forskare vid Gillbergcentrum och forskar om små barn (0-4) år med autism, främst med utgångspunkt i multietniska och socioekonomiskt utsatta områden. Hon disputerade 2023 med avhandlingen Små barn med autism i en immigrant och multietnisk population. Petra är även leg. psykolog och med.dr, och verksam som psykolog vid Specialistcentrum Barn och Unga på Angereds närsjukhus i Göteborg. 14.15 Eftermiddagsfika 14.45 ESSENCE-begreppet i förskolan ESSENCE står för Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Begreppet betonar den stora överlappningen mellan neuropsykiatriska och utvecklingsneurologiska tillstånd, som exempelvis adhd eller autism, istället för att dessa betecknas som separata diagnoser. Utgår vi från ESSENCE kan det bidra till tidig upptäckt och förståelse för barnets hela fungerande, inte bara en diagnos. Detta är särskilt viktigt i förskolan, där pedagoger och specialpedagoger kan spela en avgörande roll vad gäller tidiga och anpassade insatser. Föreläsningen ger en fördjupad förståelse för ESSENCE inom förskolemiljön, och hur begreppet påverkar utveckling, lärande och inkludering. Christopher Gillberg är professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Göteborgs universitet, där han sedan 2010 leder Gillbergcentrum. Han är också universitetssjukhusöverläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, och en av världens mest erfarna kliniskt verksamma barn- och ungdomspsykiatriker. 15.45 Konferensens första dag avslutasProgram dag 1

Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE

Mari Thongsong
SPECIALPEDAGOG

Emilie Bromark Lindgren
SPECIALPEDAGOG

Åsa Nordström
PSYKOLOG

Petra Linnsand
FIL. DR OCH PSYKOLOG

Christopher Gillberg
PROFESSOR
09.00 Kognitionsvetenskap i förskolan med avseende på barns utveckling och lärande Våra kognitiva funktioner visar sig i det mesta vi gör, i allt från hur vi kommunicerar, bearbetar information och reglerar känslor till lek och samspel. Verksamheten i förskolan ställer höga krav på dessa funktioner, och i ljuset av olika funktionsnedsättningar blir kunskap om kognition, utveckling och lärande särskilt viktigt. Ta del av en föreläsning om hur vi kan använda oss av kognitionsvetenskap i förskolan med fokus på utveckling och lärande ur olika perspektiv. Agneta Gulz är professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds och Linköpings universitet, och leder forskargruppen Educational Technology Group. I över två decennier har hon ägnat sig åt frågor om kognitionsvetenskap i förhållande till barns och ungas lärande och har genomfört ett flertal forskningsprojekt i förskolemiljöer, bland annat om digitalisering. Tillsammans med Magnus Haake har Agneta skrivit boken Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund (2024). 10.00 Kaffe och smörgås 10.30 Motorik, sinnen och hjärnans utveckling – grunden för barns framtida förmågor De tidiga åren i förskolan är avgörande för barns motoriska, sensoriska och kognitiva utveckling. Hjärnans nervbanor formas snabbt och motoriska och sensoriska erfarenheter skapar grunden för såväl fysisk aktivitet som koncentration, inlärning och socialt samspel. Men långt ifrån alla barn följer den typiska motoriska utvecklingen, vilket kan påverka flera förmågor. Forskning visar att barn med sensomotoriska utmaningar ofta möter svårigheter även inom områden som till exempel läs- och skrivutveckling. Föreläsningen belyser sensomotorikens betydelse för barns framtida förmågor, och ger handfasta råd för hur specialpedagoger och pedagoger kan arbeta för att stärka alla barns sensomotoriska förmågor i förskolan. Pernilla Unevik är specialpedagog, förskollärare och utbildad sensomotorisk tränare. Hon arbetar som strategisk kvalitetsutvecklare i Österåkers kommun och har skrivit boken Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande (2023) tillsammans med Åsa Hagdahl. Pernilla är också aktuell med boken Specialpedagogik i förskolans systematik och praktik (utgivning okt 2025), som hon har skrivit tillsammans med Anna Samsioe. Åsa Hagdahl är utbildad sensomotorisk tränare och civilekonom. Hon har skrivit boken Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande (2023) tillsammans med Pernilla Unevik. 11.45 Gemensam lunch 12.45 Att bygga en stark grund för läsning – fonologisk medvetenhet, bokstavsinlärning och artikulation När barn börjar förskoleklass har de med sig olika förkunskaper som påverkar deras läsutveckling. Men vilka färdigheter är särskilt viktiga för en framgångsrik läsinlärning? Och hur kan vi på ett systematiskt sätt stödja barns fonologiska medvetenhet och bokstavsinlärning i förskolan? Föreläsningen utgår från svensk och internationell forskning, samt screeningdata från kartläggningsverktyget LegiLexi. Vi går igenom vad barn faktiskt kan när de börjar skolan – och vad som vore önskvärt utifrån ett phonics-perspektiv. Du får även med dig konkreta och lekfulla arbetsmetoder för att bygga fonologisk medvetenhet, vilket särskilt gynnar barn med språkliga utmaningar. Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, med lång erfarenhet av forskning om läs- och skrivutveckling. Linda är i grunden lågstadielärare och specialpedagog. Anna Larsson är förskollärare med lång erfarenhet av metoden FonoMix och dess tillämpning inom förskola och skola, vilket hon även föreläser och håller kurser om. 13.45 Eftermiddagsfika 14.15 Den betydelsefulla högläsningen Förskolan har ett viktigt uppdrag att lägga grunden för språk-, läs- och skrivutveckling. I det uppdraget behöver högläsning och textsamtal få stort utrymme, särskilt en medveten och planerad högläsning som skapar förutsättningar för utveckling och lärande – för alla barn, inte bara de som visar intresse. I den här föreläsningen riktas fokus mot hur specialpedagogen kan bidra till att alla barn kan delta, vara delaktiga och aktiva i högläsningen och textsamtalet utifrån sina individuella förutsättningar. Maria Heimer är legitimerad lärare och utbildad skolbibliotekarie. Hon har också arbetat som utvecklingspedagog mot förskola och skola med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling. Sedan flera år arbetar hon som författare, föreläsare, handledare och utvecklare. Maria har även skrivit flera böcker om högläsning i förskolan, nu senast Högläsning, till för och med flerspråkiga barn (2025). 15.15 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Program dag 2

Agneta Gulz
PROFESSOR

Pernilla Unevik
SPECIALPEDAGOG OCH UTVECKLINGSLEDARE

Åsa Hagdahl
SENSOMOTORISK TRÄNARE

Linda Fälth
PROFESSOR

Anna Larsson
FÖRSKOLLÄRARE

Maria Heimer
FÖRFATTARE OCH HANDLEDARE
PRAKTISK INFORMATION

