Evidensbaserad läs- och skrivundervisning, höstkonferens
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som vill utveckla din kompetens inom läs- och skrivundervisning! Du får information om forskningsbaserade metoder med beprövade råd för en genomtänkt läs- och skrivundervisning, diskussionsmaterial samt möjlighet att ställa frågor till några av Sveriges främsta experter på området.
Konferensen riktar sig till undervisande lärare, specialpedagoger och skolledare från förskoleklass till och med åk 3, men kan också passa för åk 4-6.
OBS! Det här är den andra av konferensens två öppetperioder. Om du föredrar vårkonferensen med samma innehåll, 1–23 juni 2026, bokar du här.
Du får:
- tillgång till 5 föreläsningar à 60-90 min när det passar dig under konferensperioden. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning
- möjlighet att ställa dina frågor till föreläsarna
- diskussionsmaterial för kollegialt lärande till varje föreläsning
- åhörarkopior
- intyg på genomförd fortbildning vid behov.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Oerhört inspirerande, handfasta tips som tydligt är förankrade i forskning.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Ta del av en kunskapsöversikt över läs- och skrivundervisning – vad vet vi fungerar?
- Råd och metoder för strukturerad högläsning som främjar språkutvecklingen.
- Arbeta förebyggande med läs- och skrivsvårigheter, med evidensbaserade metoder.
- Effektiv och motiverande läs- och skrivundervisning för elever med sva-bakgrund.
- Öva läshastighet, läsflyt och bygg ordförrådet med alla dina elever.
Medverkande

Tarja Alatalo
PROFESSOR I PEDAGOGSIKT ARBETE

Linda Fälth
PROFESSOR I PEDAGOGIK

Camilla Nilvius
LEKTOR I PEDAGOGIK

Marie Trapp
SPECIALLÄRARE, LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE

Elisabeth Zetterholm
BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.Till varje föreläsning finns ett diskussionsmaterial att ladda ner, samt möjlighet att chatta med föreläsaren.
1. Evidensbaserad läs- och skrivundervisning – vad visar forskningen?
Vad innebär det egentligen att undervisa på vetenskaplig grund i den tidiga läs- och skrivundervisningen? Den här föreläsningen presenterar den sammantagna bilden av vad systematiska forskningsöversikter visar om hur lärare kan stötta elevernas utveckling – från de första stegen i läs- och skrivinlärningen till en stabil grund för fortsatt lärande.
Du får ta del av evidensbaserade metoder och information om vad den samlade forskningen säger om bokstavskunskap, läs- och skrivinlärning, läsflyt, skrivflyt och läsförståelse, samt om hur högläsning och ett medvetet ordförrådsarbete kan stärka både språk- och läsutveckling hos eleverna. Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och undervisar på lärarutbildningen med fokus på inlärning, utveckling och svårigheter inom läs- och skrivområdet. Hon forskar om tidig läs- och skrivutveckling och skriver om hur forskning kan omsättas i praktik för att stödja lärare i klassrummet. Linda är i grunden lärare för åk 1–7-och specialpedagog. 
Linda Fälth
PROFESSOR I PEDAGOGIK
2. Att undervisa för ökat läsflyt, ordförråd och läsförståelse – praktiska metoder för klassrummet
Hur kan vi skapa en undervisning där alla elever utvecklar både avkodning, läsflyt och förståelse? Föreläsningen bygger på erfarenheter från ett långsiktigt arbete med att bygga upp en balanserad och forskningsförankrad läs- och skrivundervisning. Vi belyser också vikten av hållbarhet – hur skolor kan bygga strukturer som gör att utvecklingsarbetet består över tid.
Genom konkreta exempel, reflektion och didaktiska verktyg får du inspiration att vidareutveckla din undervisning och stärka elevers läs- och skrivförmåga, oavsett förutsättningar. Du får vägledning för att:
- utveckla hållbara avkodningsstrategier som stärker elevernas läsflyt
- bygga ordförråd och språkförståelse som leder till fördjupad läsförståelse
- skapa strukturer för kollegialt lärande och långsiktig undervisningsutveckling.

Marie Trapp
SPECIALLÄRARE, LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE
Marie Trapp är speciallärare, förstelärare och språk-, läs- och skrivutvecklare verksam vid Släbroskolan i Nyköping. Hon har över 20 års erfarenhet av undervisning, handledning och skolutveckling inom läs- och skrivområdet. Marie har varit involverad i det nationella utvecklingsprojektet En läsande klass, där hon har bidragit med studiehandledningar och undervisningsutveckling. Hon är författare till läromedel och tilldelades Svenska Akademiens svensklärarpris år 2013. I år är Marie även finalist för lärarpriset Guldäpplet.
3. Högläsning som bidrar till alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Högläsning är en etablerad aktivitet i förskoleklass och skolans tidigare år. Att lyssna på och medverka i högläsning ska vara engagerande och väcka läslust. Dessutom kan högläsningen planeras och byggas upp så att den effektivt bidrar till alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Högläsning av berättande text och faktatext är även en fungerande metod för att lära sig strategier för att ta till sig texters innehåll.
Men högläsning är inte automatiskt spännande, intressant eller utvecklande, utan det är läraren som skapar dessa kvaliteter. Hur kan högläsningen planeras och genomföras så att den engagerar och ger elever rika möjligheter att lära sig att förstå och använda nya ord, samtidigt som den stärker alla elevers språkförmåga?
I den här föreläsningen presenteras aktuell forskning om högläsningens möjligheter och praktiska metoder för språk-, läs- och skrivutvecklande undervisning. Tarja Alatalo är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon har tidigare varit lärare i F–3 i ett tiotal år. Tarjas forskning riktas mot den tidiga läs- och skrivundervisningen samt läsundervisning i mellan- och högstadiet. Hon forskar även om läs- och skrivpraktiker i förskolan. Just nu medverkar Tarja i ett större forskningsprojekt om språk-, läs- och skrivutvecklande undervisning inom olika kunskapsområden i förskoleklass. 
Tarja Alatalo
PROFESSOR I PEDAGOGSIKT ARBETE
4. Främja tidig läs- och skrivutveckling för elever med svenska som andraspråk
I den tidiga läs- och skrivinlärningen behöver alla elever förstå sambandet mellan uttalet av språkljud och bokstäver. Elever med svenska som andraspråk ställs dock ofta inför andra utmaningar än de som har svenska som sitt förstaspråk. Många andraspråkselever lär sig läsa och skriva på svenska samtidigt som de lär sig samma färdigheter på sitt modersmål, vilket kanske också har ett annat skriftspråk. Denna process syns i och kan påverka läs- och skrivutvecklingen på olika sätt.
Föreläsningen presenterar forskningsbaserade insikter, råd och verktyg för hur du kan låta andraspråkselever arbeta med texter på olika sätt och använda alla sina språkliga resurser för att utveckla såväl språket som läs- och skrivförmågan. Elisabeth Zetterholm är bitr. professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Hon undervisar på lärarutbildningen samt håller fortbildningskurser för verksamma lärare både inom grundskolan och vuxenutbildningen, bland annat om modersmålets betydelse för utvecklingen av svenska, i uttal, läsning och skrivande.
Elisabeth Zetterholm
BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
5. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi – tidig upptäckt och tidiga insatser
Hur kan vi förstå och möta elevers läs- och skrivsvårigheter på ett sätt som gör verklig skillnad under de första skolåren? Utifrån både forskning och praktisk erfarenhet diskuterar föreläsningen hur läs- och skrivundervisningen kan utformas så att den gynnar alla elever, men särskilt de som riskerar att hamna i svårigheter.
Vi belyser också hur datadrivet och systematiskt arbete kan bidra till likvärdighet och hur olika nivåer av stödinsatser kan organiseras. Du får konkreta exempel på hur skolor kan arbeta inom en RTI-struktur (Response to Intervention), för att tidigt identifiera och stödja elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter.
Föreläsningen lyfter centrala frågor som:
- Vad är läs- och skrivsvårigheter och dyslexi?
- Hur kan vi arbeta förebyggande de första skolåren för att minska förekomsten av läs- och skrivsvårigheter?
- Träning och/eller kompensation de första skolåren – hur kan vi tänka?

Camilla Nilvius
LEKTOR I PEDAGOGIK
Camilla Nilvius är speciallärare med inriktning mot språk-, skriv- och läsutveckling och hon har lång erfarenhet som klasslärare. Camilla är också lektor vid Linnéuniversitetet, där hon forskar och föreläser om läs- och skrivutveckling/läs- och skrivsvårigheter samt om hur skolor kan använda RTI-modellen för att systematisera tidig upptäckt och tidiga insatser.
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
- Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
- Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
- Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
- Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
- I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
- Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
- Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
- Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
- Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
- Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
- Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
- Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
- Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
- Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
- Ja, det går bra att pausa och spola.
- Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.


