Skolnärvaro
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Ta del av föreläsningar om aktuell forskning inom området, och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Du får också möjlighet att kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet!
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Riktigt bra bredd, intressanta föreläsningar i aktuella ämnen.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Distansundervisning som särskilt stöd – hinder och möjligheter.
- Att främja skolnärvaro i praktiken – framgångsfaktorer och fallgropar.
- Att vända omfattande skolfrånvaro – vad visar forskningen och vad fungerar enligt eleverna själva?
- Samverkan i praktiken – verktyg och strategier för att lyckas!
Medverkande

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Emma Leifler
LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Sara Linderdahl
DOKTORAND

Jörgen Thullberg
NÄRVAROEXPERT
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Att vända omfattande skolfrånvaro – vad visar forskningen och vad fungerar enligt eleverna själva? Sara Linderdahl är doktorand i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör olika former av problematisk skolfrånvaro, både i Sverige och i ett internationellt perspektiv. I en pågående studie intervjuar hon barn och unga om deras egna erfarenheter av omfattande skolfrånvaro. Sara är utbildad grund- och ämneslärare, och har tidigare arbetat både i grundskolan och på gymnasiet.
Vi vet att omfattande skolfrånvaro kan knytas till många olika typer av problem för en individ, även i ett långsiktigt livsperspektiv. Samtidigt är det svårt att hitta fungerande strategier och beprövade lösningar för att komma åt problemet. I den här föreläsningen får du veta mer om den samlade forskningen om problematisk skolfrånvaro, och vad som visat sig fungera – både vad gäller förebyggande och åtgärdande insatser. Du får även ta del av tidiga resultat från en pågående studie som undersöker hur vägen genom skolan med problematisk skolfrånvaro kan se ut från elevers egna perspektiv, och vad som har hjälpt dem längs vägen. 
Sara Linderdahl
DOKTORAND
2. Samverkan i praktiken Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger i Göteborg, bland annat i frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan. Han är delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Max är även, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024).
När en elev befinner sig i en problematisk skolfrånvaro kan samverkan mellan olika aktörer ibland vara nödvändig för att nå framgång. I samverkan får vi en större helhetsbild och förhoppningsvis en större gemensam förståelse för elevens situation. Insatser kan tydligare kopplas till hela barnets/ungdomens tillvaro. Delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella är en viktig framgångsfaktor, likväl som samsyn och systematik. Föreläsningen ger konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas med samverkan. 
Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG
3. Distansundervisning som särskilt stöd – hinder och möjligheter
I ett försök att utveckla alternativa stödformer för att möta utmaningarna med problematisk skolfrånvaro har Skolinspektionen beviljat ett fåtal kommuner att bedriva distansundervisning som särskilt stöd. Hur kan distansundervisningen organiseras, och vilka friskfaktorer och riskfaktorer behöver vi vara medvetna om? I den här föreläsningen presenteras lärdomar från ett nystartat forskningsprojekt, Distansundervisning som särskilt stöd, DESE, samt en utvärdering från initieringsfasen i två kommuner.
- Vad skiljer distansundervisning som särskilt stöd från generell distansundervisning?
- Hur formas lärarrollen i distansundervisning – hur implementeras en tillitsfull digital didaktik?
- Vilka behov föreligger hos elever som får distansundervisning som särskilt stöd?
- Vilken internationell forskning kan vi ta avstamp i för vår förståelse?
- Vad berättar skolledning, lärare, vårdnadshavare och föräldrar som deltagit i distansundervisningen?

Emma Leifler
LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK
Emma Leifler är leg. specialpedagog, med.dr och lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Emmas forskningsintressen berör hur skolor organiserar stöd till elever, tillgängliga lärmiljöer, samt didaktik för elever i behov av stöd. Hon deltar i forskningsprojektet om Distansundervisning som särskilt stöd – DESE.
4. Att främja skolnärvaro i praktiken – framgångsfaktorer och fallgropar
I Värmdö kommun pågår sedan flera år ett arbete för att fånga upp elever med hög skolfrånvaro. De senaste fem åren har den kommungemensamma satsningen på att främja närvaro och motverka problematisk skolfrånvaro intensifierats. Genom arbetet med bland annat åtgärdstrappan, ett stöd som tagits fram lokalt, tillsammans med andra insatser har frånvaron minskat med 15 procent i kommunens skolor. Jörgen Thullberg är närvaroexpert i kommunen och har startat två verksamheter i två olika kommuner med inriktning mot elever med flerårig problematisk frånvaro. I den här föreläsningen får du ta del av erfarenheter från det arbetet, samt framgångsfaktorer för att lyckas och fallgropar som man behöver undvika i sitt arbete med att främja närvaro. Två unga vuxna med personlig erfarenhet av långvarig problematisk skolfrånvaro kommer också att dela sina personliga berättelser om vägen från frånvaro till närvaro. Jörgen Thullberg arbetar som närvaroexpert i Värmdö kommun. Han har arbetat med närvarofrämjande arbete som undervisande lärare, i särskild verksamhet, på behandlande skola och på förvaltningsnivå.
Jörgen Thullberg
NÄRVAROEXPERT
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
- Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
- Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
- Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
- Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
- I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
- Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
- Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
- Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
- Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
- Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
- Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
- Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
- Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
- Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
- Ja, det går bra att pausa och spola.
- Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.


