När rektorer tar beslut gäller manliga strategier
Femininiteten är alltid underordnad maskuliniteten i rektorers ledarskap. Det är en av slutsatserna i Monica Söderberg Forslunds avhandling Slaget om femininiteten. Skolledarskap som könsskapande praktik
Monica Söderberg Forslund
Född 1948
i Stockholm
Disputerade
2009-12-04
vid Stockholms universitet
Avhandling
Slaget om femininiteten. Skolledarskap som könsskapande praktik.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag var verksam som lärare på skolledarhögskolan. Det fanns ingen forskning och ingen kurslitteratur om rektorernas roll när det gäller jämställdhetsfrågor i skolan, så jag ville bidra med något.Vad handlar avhandlingen om?
– Jag gör en analys där könsdiskurserna står i fokus. Det som intresserar mig är när kön får betydelse för hur rektorer ser på sig själva och för hur de agerar i sin ledarroll. Jag ville ta reda på vilka könsdiskurser rektorer tar hjälp av i olika situationer och hur dessa formar valet av vilken sorts rektor de vill vara.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Den motstridiga utvecklingen. Förhållandet mellan kvinnliga och manliga skolledare har utvecklats, de kvinnliga positionerna har stärkts. Det som har förknippats med kvinnligt ledarskap har ökat i värde. Ändå är det fortfarande stora skillnader mellan kvinnor och män. Femininiteten är alltid underordnad maskuliniteten i ledarskapspraktiker. När rektorer hamnar i skarpa lägen är det maskuliniteten som gäller. Och det är väldigt centralt, särskilt när det gäller beslutsfattande.Vad överraskade dig?
– Jag blev överraskad av att uppdelningen syntes så väl, att särarten kom fram så tydligt i materialet, att manligt och kvinnligt beskrivs så olika.Vem har nytta av dina resultat?
– Jag tycker att särskilt rektorer ska läsa min avhandling. De har varit bortglömda när det gäller betydelsen för jämställdheten i skolan. Jag tror att de kan känna igen sig, få syn på sig själva och vilka val de gör. Jag önskar mig att de ska reflektera över vilka könsföreställningar de har i huvudet så att de inte bara åker med på det könsstereotypa tåget.Relaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

