Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Publicerad:2016-10-11
Uppdaterad:2016-11-07

I skolans läroplan för historia ingår historiskt innehåll, orientering och metoder, men historielärare fokuserar nästan uteslutande på det historiska innehållet, visar David Rosenlund i sin avhandling.

Författare

David Rosenlund

Handledare

Professor Per Eliasson, Malmö högskola Anders Jönsson, Malmö högskola

Opponent

Professor Andreas Körber, Universität Hamburg

Disputerat vid

Malmö högskola

Disputationsdag

2016-10-28

Titel (eng)

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Abstrakt

Historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering är tre aspekter som i olika utsträckning kan ingå i historieundervisningen. Denna studie av historieundervisning på gymnasiet undersöker i vilken utsträckning dessa tre delar finns med i formella kursplaner och i lärares bedömningsmaterial. Resultaten visar att det i kursplanerna från 1994 0ch 2011 ingår historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering. Historielärarna i undersökningen fokuserar nästan uteslutande på det historiska innehållet. I ett andra steg, undersöks de strategier som eleverna använder när de i en uppgift arbetar med historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering.

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Historical content, historical methods and historical orientation are three aspects that may be included in history education. This study first examines the emphases which are included in formal curricula texts and then those which are included in teacher-made tasks. The results show that the curricula of history education includes historical content, orientation and methods, yet history teachers focus almost exclusively on the historical content. In a second step, this study examines the strategies with which students may process and combine elements from the three emphases of content, orientation and methods. The results provide insight into what strategies the students use and how they process the relationship between historical knowledge, historical methods and historical orientation.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026